Farmaciile din Dolj, fie că vorbim despre cele din mediul urban sau cel rural, se întrec în oferte mai ceva ca marile magazine din judeţ. Goana după clienţi şi implicit după profit transformă, astfel, farmaciştii şi asistenţii de farmacie în adevăraţi agenţi de marketing, care din păcate pun în aplicare strategii agresive de vânzare. Dacă oferirea unui card de fidelitate este o tehnică învechită, tombola cu premii în bani sau materiale sanitare, excursiile înţarăsau peste hotare, consultaţiile oftalmologice sau testările de glicemie gratuite, pachetele promoţionale de analize, acestea sunt cele mai noi găselniţe ale punctelor farmaceutice din judeţ. În mai toate cazurile, însă, mai ales în mediul rural, clientul ajunge victima politicii de vânzare, acesta  ajungând să plătească, după fabuloasa reducere, adevăratul preţ al medicamentelor. Mai grav, se întâmplă ca şi după diminuare, preţul să fie  peste cel recomandat.

de Octavia Hantea

Reprezentanţii farmaciilor din judeţul Dolj nu ştiu ce să mai facă pentru a-şi spori încasările, atragerea şi fidelizarea clienţilor fiind obiectivul lor major. Astfel, un tur al punctelor farmaceutice din Craiova şi nu numai demonstrează că farmaciştii şi asistenţii au strategii de marketing bine puse la punct, starea de sănătate a doljenilor şi lipsa lor de informare rotunjind considerabil conturile patronilor de farmacii.

Lipsa de informare, miza farmaciilor din mediu

În mediul rural, aici activând nu mai puţin de 125 de unităţi farmaceutice, se întâmplă deseori ca farmaciştii să profite de lipsa de informaţie a pacienţilor şi să le bage pe gât medicamentul cel mai scump dintre cele existente la raft şi care au aceeaşi substanţă activă. Variantele existente ţi se enumeră doar dacă cel dintâi medicament recomandat ţi se pare cam scump şi nu ai posibilităţi să ţi-l cumperi. „Dacă vi se pare scump comprimatul acesta, mai avem, la jumătate de preţ, alt medicament cu aceeaşi substanţă activă. Primul am spus că ajunge cutia cu 20 de comprimate la 18 lei, cel de-al doilea, tot 20 de comprimate, costă 8,9 lei. La primul vă mai făceam o reducere de 5%, dar la cel de-al doilea nu am cum să fac”, aceasta este, de exemplu, tactica uneia dintre asistentele de farmacie din comuna Brădeşti.

„Nici pe noi nu ne dau banii afară din casă”

Mai norocoşi sunt pacienţii pe care medicul de familie îi mai informează cu privire la variantele mai ieftine ale medicamentelor prescrise, cunoscut fiind faptul că în reţetă se trece substanţa activă. În caz contrar, farmacistul nu va fi niciodată interesat să ofere astfel de informaţii. „Sunt o grămadă de pastile, care au acelaşi efect, dar au preţuri diferite. Dumneavoastră nu ne spuneţi, dar avem noroc că ne mai spune doamna doctor că putem să alegem şi pe cele mai convenabile la preţ. Eu ştiu că vreţi să câştigaţi, dar nici pe noi nu ne dau banii afară din casă. Am 600 de lei pensia şi dau 200 de lei, lunar, pe pastile”, a fost reacţia unui client al farmaciei din Brădeşti.

Excursii la munte şi premii în bani

Nici în cazul farmaciilor din mediul urban, unde activează 160 de puncte farmaceutice, situaţia nu este una mai bună. Aici, concurenţa fiind mai acerbă, nici nu apuci să intri în farmacie că eşti asaltat cu fluturaşi publicitari sau cu informaţii despre tombola cu premii la care poţi participa cumpărând produse de o anumită valoare minimă. „Vă ajut imediat cu informaţii, dar să vă spunem mai întâi despre ofertele noastre. Cumpărând de la noi acest unguent împotriva reumatismului, nou apărut pe piaţă, aveţi reducere de 20%. Păstraţi fluturaşul pentru a beneficia de reducere. Şi mai avem şi o tombolă la care puteţi participa dacă veţi cumpăra medicamente, pe un singur bon fiscal, de minimum 200 de lei. Premiul I constă într-un week-end pentru două persoane, la Predeal, apoi avem premiul II, un aparat de măsurat tensiunea şi premiul III, suma de 50 de lei. Merită să încercaţi. Daţi-mi reţeta, acum, vă rog”, aceasta este strategia uneia dintre farmaciile cu punct de lucru în cartierul Craioviţa Nouă.

Consultaţii gratuite şi cadouri de la Moş Crăciun

Şi ofertele nu se opresc aici. Cum cardurile de fidelitate nu mai reprezintă o noutate pentru potenţialii clienţi, fiind o metodă învechită, patronii au găsit noi strategii de marketing: reduceri la aparatele de măsurat tensiunea, consultaţii oftalmologice sau testări de glicemie gratuite, reducere de 30 sau 40 de lei aplicate cumpărăturilor ce sar de 350 sau 400 de lei, excursii în ţară sau peste hotare, oferite prin tragere la sorţi, două produse la preţul unuia sau „la două produse cumpărate, al treilea este gratuit”. Şi pentru că tot suntem în luna cadourilor, mulţi patroni au speculat acest lucru, nu puţine fiind afişele lipite pe geamurile farmaciilor care anunţă sosirea lui Moş Crăciun pentru copiii clienţilor fideli. „Vino cu copilul tău în farmacia noastră şi aveţi parte de nenumărate surprize plăcute. Moşul face lista de Crăciun, oferă daruri şi face poze cu tine şi copilul tău” sau „Surprizele se vor ţine lanţ... anul acesta Moş Crăciun ne-a trecut primii pe listă şi va poposi mai devreme în farmaciile noastre. Ţineţi aproape pentru a afla locaţia Moşului”, acestea sunt două dintre mesajele punctelor farmaceutice.

Sursa

"Sănătatea e darul cel mai frumos şi mai bogat pe care natura ştie să-l facă."
Michel de Montaigne
"Un sistem de medicină de familie foarte bine pus la punct, cu medici bine pregătiţi si informati va face ca pacienţii să nu fie nevoiţi să se ducă la spital cu orice afecţiune minoră". Tony Mathie, președintele WONCA Europe
admin@amfms.ro