Pe lângă faptul că sistemul sanitar din România este la pământ, mai există şi conflicte în interiorul acestuia. Cel mai grav este faptul că cel care are de suferit este pacientul care contribuie lunar la stat cu o sumă de bani nu tocmai mică.

„Lupta” se duce în această perioadă între medicii de familie şi reprezentanţii Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate. Una dintre nemulţumirile medicilor de familie este aceea că nu au timp suficient să se ocupe de pacienţii lor deoarece trebuie să se prezinte lunar la sediile Caselor de Asigurări de Sănătate cu un braţ de hârtii.

În replică, conducerea Casei de Asigurări de Sănătate Cluj, le transmite medicilor de familie că aceasta este procedura şi că e nevoie de documentaţie pentru justificarea banului public.

MEDICII DE FAMILIE, AMENINŢAŢI

Conform medicilor de familie, ei se simt ameninţaţi ca şi breaslă profesională pe motiv că deşi au făcut nenumărate cereri pentru ca noua legea a sănătăţii să fie modificată şi în favoarea lor, nu s-a făcut nimic în acest sens.

“Noi am tot făcut sesizări la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate în legătură cu sistemul informatic şi despre faptul că nu ni se pare corect că trebuie să plătim reţetele pe care le dăm compensate pacienţilor pensionari cu un venit lunar mai mic de 700 de lei. La fel nu ni se pare corect să ne fie imputată contravaloarea reţetelor unor pacienţi care figurau internaţi, deşi spitalele nu le asigură medicamentele necesare. Nu ne putem asuma şi aceste lucruri. Noi trebuie să ne tratăm pacienţii, să îi consiliem, să îi monitorizăm şi nu să le verificăm situaţia financiară”, a declarat pentru Monitorul de Cluj, Emiliana Costiug, vicepreşedintele Asociaţiei Medicilor de Familie Cluj.

Conform Emilianei Costiug, deşi s-au făcut în nenumărate rânduri solicitări şi notificări către CNAS pentru a fi remediate într-un fel sau altul aceste probleme, nu au primit niciun răspuns care să fie în avantajul lor.

PACIENŢII, ABANDONAŢI DIN CAUZA HĂRTIILOR

Medicii de familie acuză faptul că îşi pierd prea mult timp cu hârtiile pe care trebuie să le întocmească pentru CNAS şi astfel nu au suficient timp să se ocupe şi de pacienţi.

“Avem de întocmit o grămadă de acte. Ne-au spus să le facem în format online...ne-am conformat cu acest lucru şi aşa le-am făcut. Apoi au spus că în fiecare lună să le ducem şi imprimate la sediile caselor de asigurări de sănătate. Nu exagerez dacă spun că în fiecare lună trebuie să ducem aproximativ 100 de hârtii. Nu mai avem suficient timp să ne ocupăm şi de pacienţi. De multe ori, în loc să-i tratăm noi, să-i monitorizăm, îi trimitem la un medic specialist. În loc să ne fie simplificată muncă, ei o complică din ce în ce mai mult”, a mai declarat Emiliana Costiug.

PUNCTUL DE VEDERE AL CAS CLUJ

În replică, preşedintele Casei de Asigurări de Sănătate Cluj, a ţinut să precizeze faptul că documentele pe care medicii de familie trebuie să le depună lunar sunt cerute de lege şi că trebuie justificată cheltuirea banului public.

“Noi executăm ceea ce ne transmit cei de la Casa Naţională de Asigurări de Sănătate. Sunt necesare toate documentele pentru că trebuie justificată cheltuirea banului public. La fel se procedează şi în alte state şi nu am auzit pe nimeni să se plângă. Dacă medicii de familie sunt nemulţumiţi să negocieze cu  CNAS-ul şi să ceară ca în noile contracte să fie modificat acest lucru”, a declarat pentru Monitorul de Cluj, preşedintele Casei de Asigurări de Sănătate Cluj, Emilia Groza.

PACHETUL DE BAZĂ STÂRNEŞTE CONTROVERSE

Pachetul de bază, care este destinat persoanelor asigurate, urmează să intre în vigoare cu data de 1 aprilie. Cu aceste pachete pacientul ştie exact de câte ori are dreptul să meargă la un control şi de ce servicii medicale poate beneficia.

Medicii de familie cer întocmirea unui contract între asigurat şi asigurator în care să fie specificat clar ce drepturi va avea pacientul după ce vor intra în vigoarele pachetele de bază. Asta pentru ca pacientul să nu mai creadă că el are contract cu medicul de familie. “Cerem realizarea de urgență a contractului asigurat-asigurator definit legal, care să clarifice drepturile dar și obligațiile fiecărei părți, noi nefiind parte contractuală în raport cu pacienții, ci medicii lor”, se arată într-un comunicat al Socientăţii Naţionale a Medicilor de Familie.

 

Sursa

  • Newsletter


  • Centrul Medical NOVA VITA TgMures Specialitati chirurgicale

  • Centrul Medical NOVA VITA TgMures Specialitati medicale

  • "Sănătatea e darul cel mai frumos şi mai bogat pe care natura ştie să-l facă."
    Michel de Montaigne
    "Un sistem de medicină de familie foarte bine pus la punct, cu medici bine pregătiţi si informati va face ca pacienţii să nu fie nevoiţi să se ducă la spital cu orice afecţiune minoră". Tony Mathie, președintele WONCA Europe
    admin@amfms.ro