În perioada dintre orele 9.00 şi 13.00, sistemul informatic se mişcă foarte lent.

Sistemul informatic al cardului naţional de sănătate se mişcă în pas de melc în ultima săptămână. Mai mulţi medici de familie au precizat că, în intervalul orar 09.00-13.00, sistemul funcţionează foarte greu spre deloc. După ora 13.00, operaţiunile se execută într-un timp decent, însă cu toate acestea consultaţiile se decalează, unii pacienţi fiind programaţi ulterior pentru control.

„Dimineaţa, începând cu ora 09.00, când sistemul este foarte aglomerat, acesta funcţionează cu mare dificultate, iar consultaţia se prelungeşte. Din cauza asta au fost reacţii conform cărora noi punem accentul pe card, şi nu pe pacient, însă nu este adevărat. Asiguratul rămâne în cabinet până reuşim - dacă reuşim - să înregistrăm datele şi serviciile prestate. Cred totuşi că sistemul va fi îmbunătăţit pentru că deja s-au văzut câteva semne de progres. Sper că, în cele din urmă, vom ajunge şi la dezideratul conform căruia lucrul pe calculator e mai uşor şi rapid decât pe hârtie. Deocamdată nu este aşa”, a arătat dr. Anca Deleanu, preşedintele Societăţii medicilor de familie din Iaşi.

Specialistul a mai subliniat că, deşi majoritatea asiguraţilor vin la cabientul medical cu cardul de sănătate, deocamdată o problemă recurentă în folosirea acestuia o reprezintă alegerea şi introducerea codului PIN. De aceasta se lovesc mai ales persoanele trecute de o anumită vârstă. „cărora le este greu să reţină cifrele, de aceea le indicăm să-şi pună anul naşterii”, a mai spus medicul.

Deşi medicii atrag atenţia că sistemul informatic încă este deficitar, potrivit reprezentanţilor Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS) şi ai Ministerul Sănătăţii (MS) sistemul funcţionează bine, peste 60% din serviciile medicale prestate la nivelul ţării efectuându-se în baza cardului de sănătate.

Totuşi, CNAS a subliniat că furnizorul de servicii medicale are obligaţia de a-i acorda îngrijiri medicale asiguratului în situaţia în care acesta nu poate prezenta documentul medical, fie pentru că nu a intrat în posesia lui, fie pentru că nu îl are la dânsul, fie din motive tehnice cardul nu poate fi utilizat. Potrivit CJAS Iaşi, odată ce cardul este blocat, adică sistemul indică eroare 15, sau invalid, arată eroare 5, furnizorii trebuie să apeleze numărul de telefon 0232.218.630, interior 212 sau 230, pentru ca reprezentanţii casei să încerce să rezolve situaţia. Persoanele delegate cu deblocarea documentului medical vor solicita codul asiguratului, iar în cazul în care cardul este invalid acestea vor cere numărul cardului.

După ce reprezentantul CJAS finalizează procedura de deblocare, furnizorul de servicii medicale trebuie să introducă documentul în cititor şi să tasteze codul PIN, iar după ce îi va apărea mesajul „card blocat”, în fereastra „pacienţi” din meniul „Fişier” va reseta codul PIN. Iniţial, acesta trebuie să fie 0000, după care se poate schimba, conform asiguratului.

„Menţionăm că pentru situaţiile în care asiguraţii deţin un card care a fost activat, dar au uitat PIN-ul, procedura este de a tasta 5 PIN -uri, după care, dacă nu s-a reuşit identificarea, cardul devine automat blocat şi trebuie executată procedura menţionată”, a arătat ec. Robert Dâncă, preşedinte CJAS.

Pentru cardurile invalide, CJAS precizează că, odată încheiată procedura derulată de reprezentantul CJAS, cardul devine operaţional şi poate fi folosit de către asigurat cu PIN-ul stabilit iniţial.

Sursa

"Sănătatea e darul cel mai frumos şi mai bogat pe care natura ştie să-l facă."
Michel de Montaigne
"Un sistem de medicină de familie foarte bine pus la punct, cu medici bine pregătiţi si informati va face ca pacienţii să nu fie nevoiţi să se ducă la spital cu orice afecţiune minoră". Tony Mathie, președintele WONCA Europe
admin@amfms.ro