Lansat din primăvara anului trecut, sistemul cardului electronic a picat chiar din prima zi, dar a devenit obligatoriu de la 1 septembrie 2015, în pofida numeroaselor nereguli de funcţionare. Furnizorii de servicii medicale acuză că întregul sistem informatic al Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate funcţionează cu sincope şi le produce pierderi, deoarece C.N.A.S. nu decontează ceea ce nu este înregistrat la timp în sistem, fie că este vorba de consultaţii la medicul de familie, fie de reţete. Până acum, sistemul cardului a picat de câteva zeci de ori.

Pentru a putea deconta serviciile medicale efectuate în timpul căderilor sistemului, C.N.A.S. a dezvoltat sistemul off-line, despre care medicii, în special cei de familie, susţin că este o cârpeală cu efecte care-i costă tot pe ei. Medicii prescriptori trebuie să transmită către C.N.A.S. toate reţetele prescrise off-line şi au termen de a face acest lucru 30 de zile. Această obligaţie este prevăzută în contractul-cadru încheiat încă de anul trecut cu Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate (C.J.A.S.) Constanţa.

Inspectorii din cadrul Serviciului Control al C.J.A.S. Constanţa au efectuat, acum două luni, un control, pentru a vedea dacă medicii prescriptori respectă această obligaţie contractuală. Au fost controlaţi 440 de medici de familie, iar în urma verificărilor s-a constatat că 280 nu au introdus 3.000 din prescripţiile medicale electronice eliberate off-line. Pentru aceşti medici, la prima constatare s-a diminuat cu 10% valoarea de contract per capita.

Sute de contestaţii, analizate de o comisie formată din trei membri

Sancţiunile înseamnă sume considerabile, care se ridică şi la 13.000 de lei pentru un singur medic. De aceea, reclamanţii susţin că sistemul informatic este de vină şi nu au de ce să plătească pentru o greşeală pentru care nu au făcut-o. În acest sens, a fost depus un memoriu colectiv la Casa Judeţeană de Asigurări de Sănătate Constanţa. Unii dintre medici nu s-au mulţumit cu atât şi au depus contestaţii individuale. „Au fost depuse sute de contestaţii în nume personal. În majoritatea contestaţiilor stă scris faptul că nu a funcţionat sistemul informatic şi de aceea nu au fost ridicate reţetele off-line. În unele dintre ele mai este amintit faptul că nu s-ar fi creat un prejudiciu Casei de Asigurări“, ne-a declarat Laurenţiu Cezar Scupra, consilier în cadrul Serviciului Control al C.J.A.S. Constanţa.

Termenul legal de soluţionare a acestor contestaţii este de 30 de zile, dar comisia care analizează dosarele în care au fost ataşate documente justificative este formată din doar trei persoane. Astfel, este puţin probabil ca toate contestaţiile să fie rezolvate la timp. „Sunt sute de contestaţii, care cuprind şi înscrisuri, reţete tipărite. Comisia care le verifică este formată din trei membri ai C.J.A.S. Zilnic se rezolvă câte ceva. Deocamdată, medicii nu trebuie să plătească, până la soluţionarea dosarelor. În momentul în care se vor verifica toate, atunci vom şti care va plăti şi care nu“, a completat Cezar Scupra.

Sursa

  • Newsletter


  • Centrul Medical NOVA VITA TgMures Specialitati chirurgicale

  • Centrul Medical NOVA VITA TgMures Specialitati medicale

  • "Sănătatea e darul cel mai frumos şi mai bogat pe care natura ştie să-l facă."
    Michel de Montaigne
    "Un sistem de medicină de familie foarte bine pus la punct, cu medici bine pregătiţi si informati va face ca pacienţii să nu fie nevoiţi să se ducă la spital cu orice afecţiune minoră". Tony Mathie, președintele WONCA Europe
    admin@amfms.ro