Mai mulţi medici se plâng că nu pot activa cardul de sănătate, întrucât sistemul este blocat, iar reprezentanţii Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate le recomandă să ia gratuit aplicaţia sau să solicite sprijin pentru compatibilizarea soft-ului personal cu cel al CNAS.
De la 1 februarie a început oficial activarea cardurilor de sănătate, la medicul de familie, în ambulatoriul de specialitate şi în spital, astfel încât la 1 mai, când aplicaţia va fi obligatorie, să nu mai fie probleme.
Unii medici de familie se plâng însă că, la zece zile de la demararea oficială a programului, nu au reuşit activarea cardurilor de sănătate ale pacienţilor.
"Nu am reuşit nici până azi să utilizăm cardurile de sănătate, pentru că nu merge aplicaţia. Sistemul este blocat", a spus un medic de familie din Bucureşti.
Preşedintele Societăţii Naţionale de Medicina Familiei, dr. Rodica Tănăsescu, a declarat, pentru MEDIAFAX, că la cabinetul său a început activarea cardului de sănătate din 5 ianuarie, dar sunt zile în care sistemul nu funcţionează sau situaţii în care cardul are o problemă.
"Este, aşa cum am spus, o povară în plus. Am activat câteva sute de carduri, dar au fost zile în care sistemul nu a funcţionat deloc sau în care cardul a avut probleme. Pentru problemele pe care nu le-am putut rezolva, i-am trimis pe asiguraţi la Casa de Asigurări de Sănătate", a spus medicul.
Rodica Tănăsescu a precizat că activarea cardului durează între trei şi cinci minute. "Avem nevoie de câteva minute pentru activarea cardului. Am acceptat iniţializarea cardului soţului, soţiei şi a copilului, în cazul în care la consultaţie a venit unul dintre membrii familiei, cu cardurile celorlalţi", a mai spus Tănăsescu, reafirmând că încă sunt probleme la activare.
Preşedintele CNAS, Vasile Ciurchea, a declarat, pentru MEDIAFAX, că acolo unde nu a putut fi activat cardul, poate fi o problemă de incompatibilitate între sisteme.
"Furnizorii care utilizează altă aplicaţie decât cea pusă la dispoziţie în mod gratuit de către Casa Naţională de Asigurări de Sănătate au obligaţia de a compatibiliza sistemul personal cu cel al CNAS. În normele de validare a contractului cadru privind acordarea asistenţei medicale este stipulat clar că toate raportările se depun obligatoriu în sistem compatibil cu aplicaţia CNAS. Astfel, fie iau aplicaţia gratuit de la noi, fie aduc un specialist pentru a compatibiliza cele două sisteme", a mai spus preşedintele CNAS.
Ciurchea a explicat ce se întâmplă atunci când cardul se blochează. "Cardul de sănătate se va bloca în situaţia în care codul pin va fi tastat greşit de cinci ori consecutiv. În această situaţie, medicul va telefona la numărul 021 202 69 95 helpdesk, unde se alocă un număr de ticket, şi prin e-mail, la adresa suport.ceas@casan.ro, se dau informaţiile privind cardul blocat. Insist, în cazul unui card blocat, corespondenţa se face de către medic, care şi deblochează cardul respectiv. Medicul este cel care intervine atunci când se blochează cardul. Adresa de e-mail menţionată la primul răspuns este afişată pe site-ul CNAS", a spus Ciurchea.
Numărul de telefon inscripţionat pe cardul de sănătate, 0800.800.950, este destinat asiguraţilor care doresc să solicite informaţii despre cardul de sănătate. Furnizorii de servicii medicale vor telefona la helpdesk pentru suportul necesar.
Potrivit conducerii Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate, până la 1aprilie 2015 va fi implementată o soluţie unitară de helpdesk la nivel central, pentru optimizarea şi simplificarea tuturor procedurilor privind sistemul informatic al CNAS.
Vasile Ciurchea a mai spus că există carduri returnate la casele de asigurări, unele rămând acolo altele fiind preluate de medicii de familie.
"Cardurile persoanelor care nu le-au primit prin poştă au fost returnate la casele de asigurări de sănătate de care aparţin. O parte a acestor carduri va fi preluată de către medicii de familie, de unde asiguraţii le pot ridica în momentul în care solicită un serviciu medical. Asiguraţii care nu sunt în evidenţa unui medic de familie vor ridica aceste carduri de la casa de asigurări în evidenţa cărora se află. Tot de aici vor fi preluate cardurile asiguraţilor care nu vor fi preluate de către medicii de familie. Pentru informaţii suplimentare, titularul cardului se poate adresa la Casa de Asigurări de care aparţine. Informaţii suplimentare se află, de asemenea, pe site-urile caselor de asigurări", a mai spus preşedintele CNAS.
Pentru persoanele care au împlinit vârsta de 18 ani, cardurile se personalizează centralizat, fără o cerere prealabilă. Procedura de distribuţie prin servicii postale este reglementată prin normele metodologice.
În cazul spitalizării continue, cardul va fi utilizat de două ori, la internare şi la externare, astfel încât să fie bine detaliată perioada spitalizării, în care nu se decontează alte servicii în numele asiguratului în afara unităţii sanitare în care este spitalizat. La orice utilizare a cardului naţional de sănătate se vede în sistem locul şi ora la care a fost utilizat, aşa cum se întâmplă şi în cazul cardului bancar.