După reţete, şi dosarele pacienţilor devin electronice, iar consultaţiile la medic încep cu prezentarea unui card

Autor: Ioana David

Foto Răzvan Lupică

Cardul de sănătate, documentul necesar oricărei persoane care se prezintă la medic sau la spital, va începe să fie folosit din ultimul trimestru din 2014, la patru ani de la dema­rarea proiectului.

Aproape 5,4 milioane de carduri au fost tipărite până în acest moment, iar distribuţia acestora se va face până în iunie, potrivit datelor Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS), instituţia care imple­mentează acest proiect.

Prin intermediul cardului de sănătate se va face identificarea persoanei în sistemul de sănătate, dar cardul reprezintă şi dovada că o persoană este asigurată în sistemul de stat din România. Documentul va fi solicitat de orice furnizor de servicii medicale (medici, spitale, laboratoare, centre de imagistică şi altele) în momentul în care un pacient are nevoie de servicii medicale.

Primele discuţii despre implementarea cardului de sănătate, proiect de 20 mil. euro, au existat în 2010, finalizarea fiind amânată de mai multe ori, din cauza contestaţiilor la proce­dura de atribuire a contractelor şi a schimbă­rilor care au avut loc la conducerea CNAS.

Cardul de sănătate face parte din procesul de informatizare a sistemului de sănătate, care a început cu sistemul informatic unit integrat (SIUI – baza de date, în care se fac raportările furnizorilor de servicii) şi a continuat cu prescripţia electronică.

„Până la finalul lunii august putem vorbi despre închiderea producţiei pentru cele 15 milioane de carduri. În discuţiile cu FMI şi Banca Mondială am avansat sfârşitul lunii septembrie pentru finalizarea procedurii şi distribuţiei, pentru a putea ca din trimestrul patru să implementăm, iar din 2015 toate serviciile medicale să fie decontate doar dacă s-a folosit cardul“, a spus Cristian Buşoi, preşedintele CNAS.

Liberalul Buşoi, 35 de ani, care şi-a început mandatul de la CNAS în iunie 2013, a anunţat că distribuţia se va face în două etape, prima până la începutul verii, înainte ca oamenii să plece în concediu, „dacă procedura de atribuire (a contractelor de distribuţie – n.red.) nu se va prelungi“, iar cea de-a doua la sfârşitul lunii septembrie.

Buşoi a mai spus că toţi furnizorii trebuie să-şi cumpere până în august cititoarele de carduri. Distribuirea cardurilor se face de către firme selectate prin licitaţie. Cardurile sunt realizate de către Imprimeria Naţională şi Centrul Naţional pentru Personalizarea Paşapoartelor.

Cardul de sănătate va fi ultilizat după modelul cardului bancar: de fiecare dată când pacientul merge la medic, el prezintă cardul pe care îl introduce în cititor şi îl iniţializează printr-un PIN.

Ultima etapă a procesului de informatizare este reprezentată de introducerea dosarului electronic, care reprezintă istoricul medical al pacientului. Începând cu 21 martie, timp de o lună, dosarul va fi testat, urmând ca după această dată să fie disponibilă infrastructura IT, iar medicii să poată să-l folosească. Pacienţii vor putea opta dacă doresc sau nu să-şi încarce datele în dosarul electronic. Proiectul dosarului electronic este estimat la 19 mil. euro.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 05.02.2014

Sursa

  • Newsletter


  • Centrul Medical NOVA VITA TgMures Specialitati chirurgicale

  • Centrul Medical NOVA VITA TgMures Specialitati medicale

  • "Sănătatea e darul cel mai frumos şi mai bogat pe care natura ştie să-l facă."
    Michel de Montaigne
    "Un sistem de medicină de familie foarte bine pus la punct, cu medici bine pregătiţi si informati va face ca pacienţii să nu fie nevoiţi să se ducă la spital cu orice afecţiune minoră". Tony Mathie, președintele WONCA Europe
    admin@amfms.ro