Sistemul de citire a cardurilor de sănătate - care, ironia sorţii, este abreviat CEAS - funcţionează foarte greu, încă de miercuri, iar în unele zone, sistemul este blocat complet. Medicii şi farmaciştii spun că sistemul se blochează cel puţin o dată pe zi.
Blocarea sistemului reprezintă o problemă pe care medicii o reclamă la CNAS aproape în fiecare săptămână, întrucât sistemul se blochează cel puţin o zi, astfel că medicii sunt nevoiţi să elibereze reţete offline. Cu toate acestea, ele trebuie introduse în sistem în 72 de ore, altfel riscă să piardă foarte mulţi bani.. Potrivit vicepreşedintelui Societăţii Naţionale de Medicină de Familie, Sandra Alexiu, aceste probleme au fost înregistrate atât la cabinete, cât şi la farmacii. „Sunt mari probleme la validarea tuturor consultaţiilor şi a serviciilor. Nu numai la cabinete, şi la farmacii sunt probleme mari de validare. Pentru că este şi perioadă de raportări nu putem face nici raportarea serviciilor pe luna trecută. Şi să nu uităm că avem o limită de 72 de ore în care putem valida serviciile şi, dacă acestea nu sunt validate, ele se pierd. Sistemul nu merge de miercuri şi întreruperile au fost de funcţionare. Rareori s-a întâmplat să meargă,” a declarat Sandra Alexiu.
„Merge foarte greu de câteva zile. Vineri am avut la un moment dat două paciente care, când au văzut că nu merge şi nu îşi pot lua medicamentele au decis să plece şi să revină, dar după o oră şi jumătate tot nu mergea şi au fost nevoite să mai aştepte. Şi aşa se întâmplă aproape zi de zi”, ne-a spus farm. principal Maria Botezatu, preşedinta filialei Braşov a Colegiului Farmaciştilor din România. Un pacient care a asistat la discuţie a confirmat exasperat: „Am fost la medicul de familie, am stat două ore, că nu mergea cardul, am ajuns la o farmacie, la fel, acum sunt la a treia şi văd că sunt aceleaşi probleme. O să aştept, ce să fac? Am nevoie de medicamente astăzi”.
„Muncim de două ori ca să nu rămânem în pagubă”
Şefa farmaciştilor, susţinută şi de medicii de familie cu
care am vorbit, afirmă că o problemă o reperezintă şi faptul că la CNAS nu apare ca nefuncţional sistemul, ca ei să aibă „acoperire” şi răgaz pentru serviciile prestate şi imposibil de validat pe loc, astfel că trebuie să introducă în sistem toate biletele de trimitere, consultaţiile şi reţetele în cel mult 72 de ore de la eliberarea lor.
„Dacă programul merge cum merge de trei zile, tot nu voi putea să o fac. Și atunci ce înseamnă asta? Înseamnă că nu voi fi plătită pentru ceea ce am făcut. Muncim de două ori mai mult, de acasă, rămânem peste program în cabinet, doar ca să nu rămânem de tot în pagubă”, ne-a spus un doctor la fel de exasperat ca pacienţii săi, aflaţi în sala de aşteptare.
Pe de altă parte, preşedintele CNAS, Vasile Ciurchea neagă informaţiile potrivit cărora sistemul nu a funcţionat de miercuri. „Sistemul funcţionează, dar răspunde mai greoi, e o perioadă aglomerată. Se face raportarea lunii trecute. Nu e adevărat că sistemul nu a funcţionat de miercuri. Putem face dovada prin consultaţii care sunt validate şi se văd în sistem. Când sistemul răspunde mai greoi, se fac consultaţii offline, în 72 de ore se ridică în sistem. Deci pacientul nu trebuie să aştepte la uşă”, a spus Vasile Ciurchea, citat de Digi24.