În urmă cu o săptămână, peste 180.000 de pacienţi care aveau documentul electronic asupra lor şi se aflau fie la cabinetul medicului de familie, fie în farmacie sau în laboratoar pentru recoltarea de analize, au fost trimişi acasă şi reprogramaţi. Asta deşi doctorul Vasile Ciurchea, preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS) susţine că medicii pot face consultaţii şi atunci când sistemul informatic nu funcţionează.
„Medicii pot acorda servicii, pentru că rămâne amprenta de timp în sistem şi au la dispoziţie 72 de ore pentru a urca serviciul, care le va fi ulterior decontat. Mai exact, dacă apare o problemă ca cea de luni, ei trebuie să îşi continue consultaţia. Spre exemplu, pacientul vine la medic, i se cere cardul, se introduce în cititor, se introduce PIN-ul şi chiar dacă apare eroarea card invalid, consultaţia trebuie făcută până la capăt”, a explicat Vasile Ciurchea.
Însă furnizorii de servicii medicale se feresc să acorde consultaţii, în ciuda declaraţiilor făcute de autorităţi. Medic de familie: „Riscăm să ni se impute servicii” Aceştia susţin că legislaţia este foarte clară şi că hotărârea de guvern care vorbeşte despre obligativitatea cardului de sănătate nu prevede posibilitatea acordării unor servicii medicale în sistem offline, clasic.
„Scrie negru pe alb că în afara cardului nu putem acorda servicii. Iar dacă o facem riscăm ca ele să ne fie ulterior imputate, dacă vine un control al Curţii de Conturi, ceea ce ne va determina să apelăm şi la instanţă pentru a ne face dreptate. Este nevoie de un sistem de avarie pentru momentele în care nu funcţionează sistemul”, a explicat doctorul Rodica Tănăsescu, preşedintele Societăţii Naţionale de Medicina Familiei (SNMF).
Medical Forum Targu Mures 24-25 aprilie 2024
(Eveniment cu prezenta fizica)