Deputatul PSD de Iaşi Cristina Nichita a anunţat, printr-un comunicat remis presei, că normele metodologice la Legea Autismului nr. 151/2010 au fost finalizate şi semnate de reprezentanţii ministerelor Muncii, Educaţiei şi Sănătăţii, după şase ani de aşteptare. Conform sursei citate, normele metodologice cuprind măsuri şi definesc serviciile specializate integrate de sănătate, serviciile medicale, cele conexe actului medical, sociale şi de educaţie, printre acestea regăsindu-se sarcinile şi obligaţiile medicilor specialişti care se ocupă de persoanele cu Tulburări din Spectrul Autist (TSA), informaţii cu privire la screening, serviciile sociale specializate şi serviciile speciale în educaţie.
''Deşi normele nu conţin toate măsurile necesare pentru ca viaţa persoanelor cu TSA să decurgă aşa cum se întâmplă în ţările în care autismul are parte de o abordare integrată, totuşi, acestea reprezintă un prim pas spre schimbare. (...) Preocuparea mea constantă, pe care mi-am asumat-o atunci când am intrat în viaţa politică, se referă în mod esenţial la îmbunătăţirea calităţii vieţii persoanelor din categoriile vulnerabile. În primul rând, mi-am asumat tematica autismului ca o misiune a mea şi am început să fac demersuri continue în acest sens'', a precizat Cristina Nichita, mamă unui copil diagnosticat cu autism.
Potrivit Legii Autismului, perioada obligatorie de efectuare a screening-ului se va efectua la 12, 15, 18, 24 şi 36 de luni de către medicul de familie la care este înregistrat copilul. Totodată, persoanele cu TSA încadrate în grad de handicap au acces gratuit la evaluare şi orientare profesională, iar autorităţile publice vor avea obligaţia să organizeze şi să dezvolte servicii sociale şi măsuri specifice de stimulare a ocupării forţei de muncă pentru aceste persoane.
În ceea ce priveşte serviciile specializate în educaţie, şcolarizarea copiilor şi elevilor cu TSA se face în grupe, clase sau individual în unităţi de învăţământ de masă, în grupe sau clase de învăţământ special integrate în unităţi de învăţământ de masă, în unităţi de învăţământ special sau în centre şcolare. Durata şcolarizării copiilor cu TSA poate fi mai mare decât cea precizată prin Legea Educaţiei nr. 1/2011.
''Noutatea va consta în formarea unei echipe multidisciplinare la nivelul fiecărei unităţi de învăţământ în care sunt şcolarizaţi copii cu TSA şi cu tulburări de sănătate mintală asociate. La nivelul unităţii de învăţământ special, această echipă va fi formată din cadrele didactice care interacţionează cu elevul, asistentul social şi medical de la cabinetul şcolar. La nivelul unităţii de învăţământ de masă, echipa multidisciplinară va fi formată din profesorul itinerant şi de sprijin, profesorul consilier de la cabinetul logopedic interşcolar, educatoarea, învăţătorul sau dirigintele şi medicul de la cabinetul şcolar. Activitatea didactică va fi adaptată nevoilor de dezvoltare ale fiecărui copil'', a mai spus deputatul social-democrat.