Hibele din legislaţie au făcut ca peste 180.000 de asiguraţi să fie trimişi acasă de către medici din cauză că sistemul informatic care gestionează cardul de sănătate nu a funcţionat vineri şi luni.

Mai exact, în cele două zile pacienţii care aveau documentul electronic asupra lor şi se aflau fie la cabinetul medicului de familie, fie în farmacie sau în laboratoar pentru recoltarea de analize, au fost trimişi acasă şi reprogramaţi.

 

CIURCHEA se poate oricum

Asta deşi doctorul Vasile Ciurchea, preşedintele Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate (CNAS) susţine că medicii pot face consultaţii şi atunci când sistemul informatic nu funcţionează.

„Medicii pot acorda servicii, pentru că rămâne amprenta de timp în sistem şi au la dispoziţie 72 de ore pentru a urca serviciul, care le va fi ulterior decontat. Mai exact, dacă apare o problemă ca cea de luni, ei trebuie să îşi continue consultaţia. Spre exemplu, pacientul vine la medic, i se cere cardul, se introduce în cititor, se introduce PIN-ul şi chiar dacă apare eroarea card invalid, consultaţia trebuie făcută până la capăt”, a explicat, pentru „Adevărul”, Vasile Ciurchea.

 

Însă furnizorii de servicii medicale se feresc să acorde consultaţii, în ciuda declaraţiilor făcute de autorităţi.

Medic de familie: „Riscăm să ni se impute servicii”

  Aceştia susţin că legislaţia este foarte clară şi că hotărârea de guvern care vorbeşte despre obligativitatea cardului de sănătate nu prevede posibilitatea acordării unor servicii medicale în sistem offline, clasic.

Dr  Rodica Tanasescu

 

„Scrie negru pe alb că în afara cardului nu putem acorda servicii. Iar dacă o facem riscăm ca ele să ne fie ulterior imputate, dacă vine un control al Curţii de Conturi, ceea ce ne va determina să apelăm şi la instanţă pentru a ne face dreptate. Este nevoie de un sistem de avarie pentru momentele în care nu funcţionează sistemul”, a explicat doctorul Rodica Tănăsescu, preşedintele Societăţii Naţionale de Medicina Familiei (SNMF).

Reprezentant pacienţi: „Căutam alternative la card”

  Cu alternative încearcă să vină şi reprezentanţii pacienţilor, care spun că deficienţele şi erorile pe care le mai dă cardul de sănătate au repercusiuni asupra bolnavilor, în primul rând.

 

vasile_barbu_70283700

„Nu scrie nicăieri în norme că există amprentă de timp, reacţia medicilor este până la urmă justificată pentru că nu au garanţia că le vor fi decontate serviciile respective. Nu au nicio dovadă şi nici bază legală pentru a acorda consultaţii”, a declarat şi Vasile Barbu, preşedintele Asociaţiei Naţionale pentru Protecţia Pacienţilor (ANPP).

Potrivit acestuia, doar luni, în intervalul 16.30 – 18.45, cât sistemul a fost nefuncţional, peste 80.000 de pacienţi au fost refuzaţi de doctori.    „Au lucrat peste 8.500 de medici, care văd câte patru pacienţi pe oră. Deci vorbim de câteva zeci de mii de bolnavi trimişi acasă, ceea ce este foarte grav. Trebuie găsită o alternativă, respective nişte softuri la fiecare cabinet, la fiecare farmacie sau spital. Ne gândim şi la o alternativă pentru card şi anume să se ia în calcul şi registrul în care completează asistenta”, a precizat reprezentantul pacientului.
CITESTE

Comunicat de presa SNMF si FNPMF privind avariile de la CEAS

 

Sursa

"Sănătatea e darul cel mai frumos şi mai bogat pe care natura ştie să-l facă."
Michel de Montaigne
"Un sistem de medicină de familie foarte bine pus la punct, cu medici bine pregătiţi si informati va face ca pacienţii să nu fie nevoiţi să se ducă la spital cu orice afecţiune minoră". Tony Mathie, președintele WONCA Europe
admin@amfms.ro