Cifrele arată că tot mai puţini români merg astăzi la medicul dentist pentru un banal control. Cu toate acestea, de multe ori, aceştia ajung de nevoie pe mâinile unui stomatolog pentru că apar dureri, însă în majoritatea cazurilor este deja prea târziu pentru a mai salva dinţii. Medicul Ionuț Leahu îi sfătuieşte pe români cum să-şi aleagă cabinetul şi ce ar trebui să aibă în vedere când vine vorba despre medicul dentist.
Domnule Leahu, mai merg românii la dentist?
Am citit un studiu care spunea că Romania aloca cam doi la sută din venituri pentru partea de sanatate, acolo unde intra si dintii. Lumea preferă să plece la mare să-şi facă concediu si abia apoi sa rezolve și problemele dentare. Unii spun că trebuie să ai un venit peste medie pentru a merge la dentist. FALS! Sunt probleme care pot fi rezolvate și cu 100 de lei. E drept, ajunge să coste foarte mult dintr-o lipsă de prevenție. Noi suntem învățați să tratăm atunci când doare. Dacă oamenii ar merge la timp la dentist, costurile ar fi mult mai reduse.
Ce vă deranjează cel mai mult la meseria de dentist?
Nu-mi place că văd pacienți cu dinți pierduți din cauza unui tratament precar. Acei dinți ar fi putut fi salvați dacă erau tratați corespunzător. E acea lipsă de oportunitate. Medicii ar trebui, deontologic vorbind, să-I trimită mai departe, nu să încerce să-I vindece, deși e clar că nu dețin metodele necesare sau pur şi simplu nu se pricep. Ăsta est erefuzul de șansă. De teama de a pierde pacientul, mulți medici prefer să încerce ei să resolve şi mai mult strică.
"Sunt mai multe moduri de a trata un dinte"
Cum ar trebui să-și aleagă pacienții medicii dentişti?
Asta e o mare problemă pentru pacienți pentru că în stomatologie sunt mai multe feluri de a trata bine un dinte. Aceeași problemă poate să aibă mai multe soluții. În funcție de cât de avansată e tehnologia, acea soluție poate să aibă o durată de viață mai mare sau mai mică. Problema este că nici după ce a făcut alegerea, pacientul nu știe dacă a fost o alegere bună sau rea. Va afla abia după un an, doi, trei, dacă a făcut bine că a mers la acel cabinet.
Aveți un sfat pentru pacienții nehotărâți?
Oamenii artrebui să nu meargă în cabinete unde miroase a stomatolog. Acest miros vine de la substanța eugenol, care aparține istoriei stomatologiei. Tânăra generație nu mai folosește această substanță. Dacă miroase a dentist, nu înseamnă că e greșit, doar că acea tehnologie e mult mai veche.. Un plus de tehnologie este diga, folosirea sistemului de izolarea al dinților. Ăsta e un semn că medicul oferă pacientului ce e mai nou. Pe ultimele locuri ar trebui să fie proximitatea și prețul. Nu trebuie să alegem nici prețul cel mai mic, dar nici pe cel mai mare.
Ce părere aveți despre ofertele apărute pe Internet pentru a merge la dentist?
Ofertele nu au fost înțelese prea bine de medicii români. Faci niște oferte când ai și tu o ofertă. Ar trebui să ne punem problema dacă medicul scade din calitate când oferă acel serviciu, acea diferență de preț de la cât plateste pacientul pâna la cat costa de fapt serviciul, de unde o scade stomatologul? Oare se scade și din calitatea serviciului?
Dar despre comunicarea dintre medic și pacient?
Comunicarea dintre medic si pacient trebuie să fie permanentă, nu doar in timpul tratamentului. Este extrem de important ca pacientul să inteleaga toate solutiile de tratament. O comunicare permanenta îi dă pacientului o relaxare şi încredere in medicul sau.
Ce aspirații are un medic de 29 de ani pe piața din România?
Vreau să impun un standard de lucru, ca pacienții să primească aceleași servicii, la orice cabinet ar merge. Trebui să primească lucruri de calitate. Mi-ar plăcea să devenim un exemplu pentru celelalte clinici stomatologice. Trebuie să oferim calitate la niște prețuri decente. Nu vreau ca medicii dentiști să se ghideze după motto-ul “Merge si aşa”