Norme Coca 2023 - 2024
Ministerul Sanatatii (MS) vrea sa implementeze un mecanism de feedback pentru pacientii din unitatile sanitare publice, conform unui proiect de act normativ lansat recent in dezbatere publica.

Prin intermediul mecanismului de feedback al pacientului, reprezentantii ministerului spun ca vor sa creasca gradul de incredere al pacientilor in serviciile medicale oferite in unitatile sanitare publice.

Mai exact, opiniile pacientilor internati referitoare la calitatea serviciilor oferite vor fi inregistrate prin completarea unui chestionar de feedback. Totodata, acestia vor putea face sesizari prin intermediul unui formular online.

In acest sens, in fiecare unitate sanitara publica va exista un Consiliu etic, care se va ocupa de analizarea opiniilor si sesizarilor pacientilor. De asemenea, consiliile etice vor evalua calitatea serviciilor medicale si respectarea drepturilor si obligatiilor pacientilor si ale cadrelor medico-sanitare.

Potrivit proiectului, mecanismul de feedback al pacientului reprezinta "ansamblul de masuri si de proceduri care au drept scop cresterea gradului de incredere al pacientilor in serviciile medicale oferite intr-o unitate sanitara publica, prin analizarea calitatii serviciilor medicale oferite pacientilor si a gradului de respectare a drepturilor si obligatiilor atat de catre pacienti, cat si de cadrele medico-sanitare, respectiv prin gestionarea oricarei sesizari ce priveste un incident de etica petrecut in acea unitate sanitara".

Initiatorul proiectului explica in referatul de aprobare anexat faptul ca in practica sunt intalnite in mod frecvent incalcari ale drepturilor pacientilor, doua exemple in acest sens fiind refuzul de a acorda servicii medicale/sanitare si conditionarea acordarii acestora de obtinerea de beneficii personale.

"Aceasta stare de fapt induce incertitudine in privinta onestitatii personalului medical si secundar, neincredere in actul medical prestat, ceea ce se traduce intr-un grad scazut al increderii pacientilor in calitatea serviciilor medicale. In acelasi timp, se constata cu ingrijorare deteriorarea imaginii profesionistilor din sistemul de sanatate prin incriminarea in perpetuarea fenomenului platilor informale, rezultat al lipsei unor stimulente salariale corespunzatoare si incarcarea birocratica a profesiunii medicale, ceea ce conduce la demotivarea lor, acestia preferand, in ultimii ani, sa paraseasca sistemul de sanatate national si sa performeze in tari cu o cultura organizationala mai dezvoltata", se subliniaza in referat.

Cum va functiona mecanismul de feedback al pacientului

Pacientii vor avea la dispozitie doua modalitati de oferi feedback privind calitatea serviciilor oferite de unitatile sanitare publice si integritatea personalului din acestea.

Concret, opiniile pacientilor vor fi inregistrate prin completarea directa a unui chestionar de feedback, iar sesizarile vor fi inregistrate prin completarea unui formular online.

Consiliul etic din unitatea sanitara publica va analiza opiniile si sesizarile, urmand apoi sa trimita pacientilor sau institutiilor/organizatiilor relevante concluziile -- redactate sub forma de avize/hotarari etice.

In acelasi timp, Consiliul etic va evalua, prin rapoarte periodice de activitate, gradul de satisfactie al pacientilor si gradul de respectare a drepturilor si obligatiilor pacientilor si cadrelor medico-sanitare.

Implementarea mecanismului de feedback al pacientului va fi obligatorie in toate unitatile sanitare publice, iar acestea vor trebui:

  • sa organizeze procedura de selectie a membrilor consiliilor etice;
  • sa puna la dispozitia pacientilor chestionarul de evaluare si sa publice pe site-ul propriu link-ul spre formularul de sesizare online;
  • sa analizeze, prin intermediul consiliilor etice, toate chestionarele completate de pacienti si toate sesizarile primite;
  • sa raporteze trimestrial/anual raspunsurile consiliilor etice catre Compartimentul de Integritate din cadrul MS.

Motivatiile care stau la baza mecanismului de feedback sunt, conform referatului pentru aprobarea ordinului, urmatoarele:

  • definirea mai clara a drepturilor si obligatiilor pe care le au in sistemul de sanatate pacientii, personalul medico-sanitar si personalul din administratia sistemului;
  • crearea unui instrument de gestionare a problemelor etice din cadrul sistemului de sanatate si de respectare a drepturilor pacientilor in cadrul sistemului de sanatate romanesc si in special fata de fenomenul platilor informale;
  • oferirea unui instrument de protejare a imaginii publice a personalului medico-sanitar si a unei unitati medicale fata de diferite forme de abuz;
  • oferirea cadrului legislativ necesar pentru a diferentia situatiile de malpraxis de cele legate de nerespectarea normelor etice/deontologice in practica medicala.

 

Nota: Prevederile prezentate in acest articol NU se aplica momentan. Pentru a intra in vigoare, ordinul trebuie aprobat si publicat in Monitorul Oficial. Proiectul poate fi consultat integral aici (pdf).

IN ACEST MOMENT ACEASTA VARIANTA DE TRIMITERE A UNEI RECLAMATII FUNCTIONEAZA ! click pe link

 

 

Sursa

  • Newsletter

  • Medical Forum Targu Mures 24-25 aprilie 2024
    (Eveniment cu prezenta fizica)



  • Centrul Medical NOVA VITA TgMures Specialitati chirurgicale

  • Centrul Medical NOVA VITA TgMures Specialitati medicale

  • "Sănătatea e darul cel mai frumos şi mai bogat pe care natura ştie să-l facă."
    Michel de Montaigne
    "Un sistem de medicină de familie foarte bine pus la punct, cu medici bine pregătiţi si informati va face ca pacienţii să nu fie nevoiţi să se ducă la spital cu orice afecţiune minoră". Tony Mathie, președintele WONCA Europe
    admin@amfms.ro