Autor Adrian Panduru

Pacientul vrea să nu fie tratat de sus, dorește ca medicul să stea de vorbă cu el, să-i explice ce are, cum să procedeze, să aibă răbdare, să fie un psiholog, dar și un medic curant. Din păcate, nu tot timpul se întâmplă lucrul acesta, și unii medici îi „repezesc” pe pacienți sau le vorbesc de sus ori… răstit.

Dacă întoarcem foaia vedem că și pacienții se manifestă violent, verbal, cu medicii. Dar acum vorbim despre nevoia pacienților de respect din partea doctorilor…

Am vrut să aflăm de la doctorul Virgil Musta, medic primar boli infecțioase la Spitalul Victor Babeș din Timișoara, care e „hiba” (problema) din pricina căreia, uneori, relația doctor – pacient nu decurge chiar așa cum ar trebui.

Hiba, părerea mea, este în primul rând societatea, care s-a schimbat în ultimul timp, s-a creat tot mai multă intoleranță, stres, nemulțumiri. În contextul general de nemulțumire medicii au fost destul de mult agresați, prin presă, prin pacienți care doresc să spună: «Faci asta și asta». Atunci au reacționat nepotrivit, printr-o atitudine similară”, a spus Virgil Musta.

Doctorul crede că ar fi necesare cursuri de comunicare pentru medici pentru ca relația doctor – pacient să se îmbunătățească.

„O comunicare mai bună între medic și pacient se poate realiza și prin reluarea cursurilor de etică și comportament, pentru că nu mai face nimeni aceste lucruri. Cred că medicii ar trebui să urmeze un curs de comunicare cu pacientul. Pacientul este bolnav, are nevoie de un tip de îngrijire diferită. În străinătate, dacă pacientul are o patologie care cât de cât perturbă psihicul, atunci este preluat de psiholog. Aici, psihologia trebuie să o facă medicul, care nu are nici competența, nici timpul să facă așa ceva”, a spus Musta.

Musta spune că acum și medicii sunt precauți, se acoperă de hârtii și fac totul conform protocolului.

„Nemulțumirile sunt bilaterale. Am avut un pacient cu o patologie care a venit aici, a făcut o infecție intraspitalicească, a fost tratat, s-a dus acasă, a făcut o recădere. Aparținătorii nu au mai vrut să-l interneze. I s-a recomandat de trei ori internarea, s-a internat în stare foarte gravă, aparținătorii au refuzat internarea în secția de Terapie Intensivă, iar copiii acum dau în judecată medicii. Pacientul a decedat, era în vârstă și avea mai multe boli asociate. Tu nu faci nimic din ce ți se zice, după care celălalt este responsabil. Data viitoare medicul se va acoperi de hârtii, pentru că până acum dacă erai foarte entuziast în meseria ta, făceai tot ce puteai, conștiința și cunoștințele tale le puneai la dispoziție, acum vei face conform protocolului, pentru ca nu cumva să te dea cineva în judecată.

Parcă este o luptă între societate și sectorul medical.

Trebuie sesizate niște aberații, dar când se bombardează cu lucruri nici măcar adevărate atunci apare reacția inversă a sectorului medical, iar de pierdut are pacientul. E o rea înțelegere, dacă societatea are un comportament greșit, și medicul are acest comportament față de societate. Omul are nevoie de puțină atenție, să-i explici, să stai puțin de vorbă, să-i spui, e grav, nu e grav. Omul vine nemulțumit, are impresia că dacă intră în sistem va fi tratat rău. Nimeni nu are dispoziția să-i explice. Doctorul lucrează pe protocol. Cumva s-a dezumanizat sistemul, înainte aveam posibilități mai mici, dar toată lumea era mai… «umanizată». Pacienții au nevoie de respect”, spune doctorul de la Spitalul de Boli Infecțioase din Timișoara.

Sursa

 

 

 

 

 

 

"Sănătatea e darul cel mai frumos şi mai bogat pe care natura ştie să-l facă."
Michel de Montaigne
"Un sistem de medicină de familie foarte bine pus la punct, cu medici bine pregătiţi si informati va face ca pacienţii să nu fie nevoiţi să se ducă la spital cu orice afecţiune minoră". Tony Mathie, președintele WONCA Europe
admin@amfms.ro