Pacientul plăteşte pentru bâlbâielile din sistemul medical. Tot mai des, craiovenii ne sesizează faptul că au ajuns să fie sceptici atunci când vine vorba de efectuarea unor analize medicale, au ajuns să solicite medicilor specialişti să îi îndrume spre ce laboratoare să meargă pentru a fi siguri că analizele le sunt lucrate corect. Încearcă să se asigure astfel că analizele vor reflecta într-adevăr problema pe care o au, pentru ca şi diagnosticul primit să fie relevant. În 2013, doar patru doljeni au sesizat organele competente despre rezultatele primite la analize.

Pentru a se asigura de rezultatul analizelor medicale efectuate, tot mai mulţi craioveni aleg să ducă probe către mai multe laboratoare, pentru a compara astfel indicii rezultaţi. Oamenii vor să primească rezultate concludente, pentru că, de cele mai multe ori, plătesc pentru acestea. Nu există, în prezent, un plafon de analize la care pacientul să aibă dreptul, nu există prin Casa de Asigurări analize profilactice. Potrivit celor implicaţi în oferirea serviciilor medicale, în judeţul Dolj plafonul pentru analize medicale se termină într-o zi, în timp ce Capitala deţine 22% dintre fondurile alocate asigurărilor medicale.

Aceeaşi probă de urină, două rezultate complet diferite

Am ales dintre toate aceste cazuri, un singur exemplu extrem de concludent, având în vedere că, în cazul de faţă, familia a dus aceeaşi probă la două laboratoare diferite, în aceeaşi dimineaţă, iar rezultatele primite au fost total opuse. Este vorba de o tânără mamă din Craiova, care este nevoită să repete lunar analizele copilului pentru a vedea astfel dacă acesta a scăpat de o anumită infecţie căpătată la doar câteva săptămâni de la naştere. „La şase săptămâni, fetiţa mea nu reuşea să scape de un icter fiziologic prelungit. M-am internat cu copilul în spital pentru investigaţii suplimentare. În urma unor teste, am aflat că motivul principal al acestui icter ar fi fost prezenţa unei infecţii urinare. Având în vedere vârsta copilului, mi s-a răspuns că cel mai probabil infecţia urinară este luată din spital, deoarece în perioada în care am născut, dar şi ulterior, au fost foarte multe cazuri de copii cu infecţii de acest tip. La externarea din spital, mi s-a recomandat să îi repet copilului lunar analiza pentru a vedea dacă infecţia urinară revine. Mi s-a explicat că cele mai multe infecţii ale tractului urinar pot fi cauzate de orice tip de bacterii, dar cel mai frecvent sunt declanşate de Escherichia Coli sau E coli. Am cumpărat de la farmacie acea pungă sterilă recomandată pentru prelevarea urinei în cazul bebeluşilor. Ca orice părinte responsabil şi extrem de îngrijorat pentru copilul lui, am dus din aceeaşi probă de urină, recipiente către două laboratoare de analize diferite. Am mers astfel la Renamed şi Sante. În momentul în care am primit rezultatele, am fost surprinsă să constat că la Renamed rezultatul analizei a fost pozitiv, indica prezenţa a peste 300.000 de colonii, fapt ce releva clar că era vorba de o infecţie şi pentru care automat mi-au efectuat şi antibiograma. La Sante - a ieşit însă negativ. Menţionez că am plătit pentru fiecare dintre aceste analize, 40 şi, respectiv, 30 de lei. Am decis atunci să repet analizele medicale şi la alte laboratoare din Craiova. De această dată, am ales un alt laborator Sante, situat pe lângă Spitalul nr. 2, şi laboratorul Euromedica. Ambele rezultate au fost negative. M-am consultat şi cu medicul de familie, care mi-a spus că nu sunt un caz singular, că toate clientele pe care le-a trimis la Renamed au primit ca rezultat faptul că au infecţie urinară şi, din acest motiv, mi-a recomandat să aleg şi alte laboratoare. Care era probabilitatea ca toate pacientele să aibă infecţie urinară? Vreau să precizez însă că multe din aceste laboratoare la care mergem pentru a ne efectua analize ne opresc din start şi preţul antibiogramei, înainte de a vedea chiar dacă este vorba de o infecţie. Doar la un singur laborator, Euromedica, asistenţii mi-au spus că antibiograma se plăteşte doar ulterior, dacă este cazul, şi este doar zece lei“, a spus Atena G., mama unei fetiţe în vârstă de cinci luni, din Craiova.

Când alegeţi să efectuaţi analizele la un anumit laborator, trebuie să vă asiguraţi că este acreditat

Care este motivul pentru care se ajunge la aceste neconcordanţe între rezultatele obţinute la analizele pe care le efectuăm, dar şi ce drepturi au pacienţii în momentul în care constată că rezultatele analizelor sunt suspecte vom încerca să aflăm chiar de la specialişti. În momentul în care alegeţi să efectuaţi analizele la un anumit laborator, trebuie să vă asiguraţi că este acreditat conform standardelor europene. Fiecare laborator are aparat diferit pe care se lucrează, citirea se face astfel în mod diferit, acceptându-se o marjă de incertitudine, de aceea este importantă dotarea tehnică a laboratorului. Contează foarte mult ora la care mergeţi să prelevaţi sânge, de exemplu. Într-un fel ies analizele dimineaţa şi altfel după prânz. Trebuie să aveţi un semn de întrebare în momentul în care un reprezentant al unui laborator vă spune că puteţi efectua analize la orice oră din zi... „Pentru ca cititorii Gazetei de Sud să înţeleagă mai bine acest circuit al analizelor o să explic diferenţiat, pe analize de sânge şi analize de urină. Referitor la probele de sânge, nu se pot face comparaţii între analize, decât dacă acestea sunt efectuate practic din aceeaşi eprubetă. Parametrii pe care îi găsim în sânge, ser, plasmă variază în funcţie de recoltare. Sunt factori care contribuie decisiv la modificarea rezultatelor: dacă probele sunt luate înainte sau după masă, dacă persoana are o stare febrilă, dacă a stat o bună perioadă în frig, dacă urmează un tratament medicamentos etc. Putem compara analize efectuate la mai multe laboratoare, doar dacă respectivele laboratoare lucrează din acelaşi ser. Analizatoarele din laboratoare pot fi semiautomate şi automate. La cele semiautomate, biologul intervine şi pipetează cantitatea de reactivi şi de ser. Pot exista erori umane. De exemplu, pipeta să nu fie echilibrată corespunzător. În cazul analizatoarelor automate, biologul intervine foarte puţin, erorile umane se împuţinează. Contează chiar şi gradul de informatizare a laboratorului, de la registratură se introduc rezultatele, iar lista se transmite automat către analizatorul automat. Astfel, probele nu se pot încurca. La un laborator neinformatizat, intervine din nou factorul uman şi astfel erorile pot fi posibilie. Toate laboratoarele ar trebui să aibă un sistem de control al analizelor, ar trebui să fie folosite controale ale calităţii, să folosească doar seruri de la anumite firme sau producători şi nu seruri fără garanţie. Se admite o toleranţă de +-10%. În ceea ce priveşte probele de urină, acestea se însămânţează şi se citesc pe lama de microscop. În cazul în care din aceeaşi probă de urină la un laborator rezultatul arată faptul că este vorba de o infecţie, iar la altul că nu, laboratorul are clar o problemă cu mediile de cultură achiziţionate. Oamenii trebuie însă să ştie că orice laborator acreditat este obligat să păstreze serul pentru o perioadă de timp. Pacientul are dreptul să ceară relucrarea probei din serul respectiv chiar în prezenţa lui, are dreptul să solicite părerea specialistului de laborator care i-a lucrat proba. Este foarte important însă ca oamenii să se informeze înainte de efectuarea unor analize. De exemplu, pentru colesterol şi trigliceride este indicat să nu mănânce 16 ore înainte de efectuarea analizei. În cazul în care craiovenii consideră că rezultatele analizelor le-au fost efectuate superficial sau necorespunzător, au dreptul să sesizeze Casa de Asigurări de Sănătate, ca şi coordonator de credite medicale, sau Direcţia de Sănătate Publică“, a precizat dr. Alida Gogescu, medic specialist de laborator.
Mai mult decât atât, specialiştii ne-au menţionat faptul că este foarte importantă placa bacteriologică pe care se însămânţează urocultura care trebuie ţinută corespunzător, deoarece câteva ore în minus sau plus pot modifica rezultatul.

Anul trecut, la CAS Dolj au fost doar patru sesizări privind rezultatele analizelor medicale

Am încercat să aflăm şi părerea CAS Dolj legată de aspectele sesizate de cititorii noştri. Am aflat astfel că în contract cu CAS Dolj, la nivelul judeţului, se află 29 de laboratoare de analize medicale. „În ceea ce priveşte efectuarea analizelor medicale, în anul 2013, la Casa de Asigurări de Sănătate au ajuns doar patru sesizări, în condiţiile în care au efectuat analize medicale ca şi asiguraţi 56.000 de doljeni. În cazul în care pacienţii consideră că rezultatele analizelor nu sunt corecte, pot să sesiseze CAS Dolj, dar şi Direcţia de Sănătate Publică sau Colegiul Medicilor. În cazul în care sesizările ajung la instituţia noastră, noi putem verifica dacă laboratoarele au aparatură medicală corespunzătoare normelor europene, dacă menţin această aparatură pe toată durata contractului încheiat cu noi, dacă au personal specializat angajat, aşa cum prevede legea, dacă folosesc reactivii corespunzători. Toate laboratoarele care se află în contract cu Casa sunt obligate să fie acreditate RENAR. Toate aceste laboratoare, de minimum patru ori pe an, sunt verificate dacă îndeplinesc condiţiile de calitate. În judeţul Dolj, toate laboratoarele au trecut de aceste verificări, obţinând certificatele de calitate“, a precizat Alina Tănăsescu, preşedinte CAS Dolj.

„Tot mai des, pacienţii ne întreabă unde să meargă să-şi facă analizele“

Am încercat să aflăm şi părerea unui medic de familie, cel la care bolnavul se întoarce cu rezultatele analizelor medicale pentru a primi un tratament şi recomandări adecvate. „Între noi, ca medici de familie şi pacienţi există deja o relaţie de încredere. De aceea, este foarte important ca pacienţii să asculte recomandările noastre, ale celor care le cunoaştem istoricul medical. Dacă oamenii au ajuns să facă aceeaşi analiză la două laboratoare diferite, este clar că au ajuns să nu aibă încredere. Analizele sunt foarte importante pentru elucidarea diagnosticului, pentru o prevenţie. Dacă pacientul vine cu o analiză pozitivă de la un laborator şi cu rezultat negativ de la alt laborator, este bulversant. Suntem nevoiţi să îl trimitem către alte laboratoare. Tot mai des, pacienţii ne întreabă unde să meargă să-şi facă analizele. Am avut şi eu cazuri în care analizele erau neconcordante cu examenul clinic, deci în nici un caz nu îmi indicau că ar arăta realitatea. Până la urmă, oamenii mai au o problemă, cea financiară, din moment ce nu există un plafon de analize la care pacientul să aibă dreptul, nu există prin Casa de Asigurări analize profilactice. Fiecare dintre noi, medicii de familie, care avem deja experienţă, ştim la ce laboratoare avem mai multă încredere în analize sau teste“, a spus dr. Mirela Profir, preşedintele Patronatului Medicilor de Familie Dolj şi secretar general al Societăţii de Medicină de Familie Dolj.

DSP Dolj nu are experţi autorizaţi care să verifice laboratoarele medicale

Am luat legătura şi cu purtătorul de cuvânt al DSP Dolj pentru a afla dacă au primit sesizări legate de rezultatul analizelor medicale efectuate de laboratoarele din Dolj. „Nu am primit sesizări legate de analizele medicale. Toate laboratoarele medicale sunt acreditate de RENAR, instituţie abilitată să vadă dacă sunt respectate normele de calitate impuse de lege. Toate laboratoarele medicale au controale interne zilnice şi externe, efectuate de RENAR. Ei sunt cei care au experţi autorizaţi. În cazul în care doljenii constată neconcordanţe la rezultatele analizelor, ne pot sesiza, iar noi sesizăm experţii autorizaţi. În cazul în care viaţa unei persoane depinde de rezultatul analizei şi se dovedeşte a fi malpraxis, oamenii ne pot reclama acest lucru, iar noi luăm legătura cu Comisia de Malpraxis care funcţionează lângă Direcţia de Sănătate Publică. Oamenii trebuie să depună documente concludente, teste şi analize care să dovedească faptul că sănătatea le-a fost pusă în pericol“, a precizat dr. Ştefan Popescu, purtătorul de cuvânt al DSP Dolj.

Fenomenul analizelor eronate: mulţi se plâng, puţini reclamă

Sursa

"Sănătatea e darul cel mai frumos şi mai bogat pe care natura ştie să-l facă."
Michel de Montaigne
"Un sistem de medicină de familie foarte bine pus la punct, cu medici bine pregătiţi si informati va face ca pacienţii să nu fie nevoiţi să se ducă la spital cu orice afecţiune minoră". Tony Mathie, președintele WONCA Europe
admin@amfms.ro