Una dintre cele mai eficiente inițiative din domeniul medical riscă să devină istorie, din cauza neînțelegerilor.

Clujul riscă să ajungă din nou în situația penibilă de a pierde un serviciu medical performant. După ce, acum două decenii, fondato­rul Serviciului Mobil de Urgență, Reanimare și Descarcerare (SMUD), medicul Raed Arafat, era nevoit să se mute de la Cluj-Napoca la Târgu-Mureș, deoarece sistemul medical respingea ideea sa de a crea un sistem de medicină de urgență care să completeze Serviciul Județean de Ambulanță, acum victima războiului orgoliilor ar putea fi serviciul Peditel.

Este vorba de una dintre cele mai eficiente și mai spectaculoase inițiative de modernizare a sistemului medical românesc. Acest sistem a fost rodul parteneriatului dintre Spitalul Clinic de Urgență pentru Copii și Fundația Părinți din România. Vreme de 16 luni, acest serviciu a putut funcționa cu ajutorul unei finanțări de 85.000 de euro, acordată de Vodafone. Acum, viitorul acestui serviciu este pus sub semnul întrebării, deoarece conducerea spitalului clujean a decis să întrerupă colaborarea cu fundația care a inițiat proiectul. Nimeni nu știe de ce. Conducerea spitalului a emis un comunicat de presă, în care afirmă că ”Spitalul Clinic de Urgenţă pentru Copii Cluj-Napoca, unitate medicală aflată sub autoritatea Consiliului Judeţean Cluj, anunţă părinţii interesaţi, clujeni, dar nu numai, în legătură cu faptul că, începând cu data de 1 mai 2015, serviciul telefonic dedicat sfaturilor medicale pediatrice de urgenţă îşi continuă activitatea, într-o formulă nouă, în cadrul aceleiaşi instituţii spitaliceşti, prin intermediul unui Call-Center care va putea fi apelat la numărul de telefon 0364-917.

Astfel, începând cu luna mai a.c., ca urmare a numeroaselor solicitări primite din partea comunităţii de părinţi care au copii cu vârste cuprinse între 0 şi 18 ani, Spitalul de Urgenţă pentru Copii pune la dispoziţia solicitanţilor un serviciu telefonic al cărui scop îl reprezintă furnizarea de sfat medical sau, după caz, îndrumare, până la consultul efectiv cu medicul de familie sau medicul pediatru. De asemenea, în situaţia în care starea copilului este gravă, medicii pediatri care vor opera acest serviciu telefonic vor putea redirecţiona apelul direct către serviciul de ambulanţă (112) pentru asigurarea ajutorului medical de urgenţă sau către medicii de gardă ai spitalului, după caz”. Practic, este vorba de un nou serviciu telefonic, pentru că, potrivit conducerii spitalului, vechiul serviciu care putea fi apelat la 1791 și-ar fi încetat activitatea.

”Reamintim în acest context faptul că vechiul serviciu de urgenţe şi sfat medical prin telefon – Peditel - şi-a încetat activitatea în cadrul Spitalului de Copii pe data de 30.04.2015, ca urmare a expirării de drept a contractului încheiat în acest sens între Spitalul Clinic de Urgenţă pentru Copii Cluj-Napoca şi Fundaţia Părinţi din România pe data de 15.01.2014. Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă pentru Copii Cluj-Napoca mulţumeşte pe această cale Fundaţiei Părinţi din România pentru sprijinul important pe care l-a oferit în desfăşurarea activităţii vechiului Peditel, asigurând opinia publică în legătură cu faptul că experienţa dobândită până în prezent va fi folosită la cel mai înalt nivel de către noua echipă a Call-Center-ului pediatric”, mai afirmă conducerea spitalului.

Peditel, serviciu național

În schimb, reprezentanta Fundației Părinți din România, Cristina Grigore, afirmă că lucrurile nu stau nici pe departe așa cum afirmă conducerea spitalului clujean. ”Noi dorim să transformăm Peditel într-un serviciu național, lucru care se va întâmpla din data de 11 mai. De atunci va putea fi apelat din nou numărul 1791”, a spus Cristina Grigore, care a adăugat că a găsit o deschidere deosebită din partea autorităților din Sibiu. De asemenea, Primăria Cluj-Napoca a alocat cea mai mare parte a fondurilor necesare pentru funcționarea Peditel, iar fondurile sunt gestionate de Fundația Părinți din România, care nici nu dorește să se gândească la întreruperea proiectului. Și asta pentru că Peditel a devenit un succes cert. 12.000 de familii au apelat la sprijinul telefonic oferit de medicii clujeni. 68 la sută din cazuri au putut fi rezolvate telefonic, iar acest lucru a degrevat serviciile medicale de urgență. Pacienții erau deserviți de o echipă formată din 32 de medici și mulți voluntari. Însă, cu toate că serviciul Peditel dispune de o rețetă de succes, are notorietate și dispune de banii necesari pentru funcționare, el este în pericol. ”Nu acceptăm întreruperea acestui serviciu. Dacă va fi nevoie, vom picheta spitalul”, spune Gabriela Barbu, unul dintre părinții care au sprijinit echipa Peditel.

Alți părinți cer reprezen­tanților spitalului și celor ai fundației să se așeze la aceeași masă și să negocieze. ”Nu este normal să avem două servicii paralele, pentru că ne temem că ele nu vor fi la fel de eficiente ca vechiul Peditel. Nu vrem ca Clujul să fie din nou făcut de rușine și să gonească o echipă cu o idee inovatoare. Înființarea SMURD la Târgu-Mureș a fost o palmă pentru cei care nu l-au vrut la Cluj. Acum nu vrem ca centrul Peditel să fie mutat la Sibiu sau la București”, a spus Maria Cosma, unul dintre părinții care au apelat la serviciile Peditel.

La rândul lor, alți părinți cred că autoritățile județene, de care depinde spitalul pentru copii, și cele locale, care au decis finanțarea proiectului depus de Fundația Părinți din România, vor trebui să medieze între cele două entități implicate, pentru a asigura buna funcționare a proiectului.

12.000 de familii au beneficiat de serviciile medicale oferite de cei 32 de medici din echipa Peditel, în ultimele 16 luni.

Sursa

"Sănătatea e darul cel mai frumos şi mai bogat pe care natura ştie să-l facă."
Michel de Montaigne
"Un sistem de medicină de familie foarte bine pus la punct, cu medici bine pregătiţi si informati va face ca pacienţii să nu fie nevoiţi să se ducă la spital cu orice afecţiune minoră". Tony Mathie, președintele WONCA Europe
admin@amfms.ro