Pentru 783 de buzoieni nu au fost tiparite sau nu s-au livrat Postei aceste documente, iar pentru aproape 6.000 s-au cheltuit banii degeaba, pentru ca beneficiarii sunt decedati.
Distributia cardurilor de sanatate preluate de Posta Romana pentru a le distribui asiguratilor din judetul Buzau s-a incheiat, cu doua zile inainte de data estimata de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate (CNAS) ca data de incheiere a procesului de distributie in teritoriu.
Potrivit ultimului comunicat al CNAS, din 19 septembrie si pana pe 6 noiembrie, Posta Romana a predat peste 10,7 milioane de carduri de sanatate catre asigurati, astfel ca rata de distribuire a cardurilor preluate prin servicii postale este de aproximativ 95% la nivelul intregii tari.
„Apreciem ca procesul de distribuire prin servicii postale se va incheia in jurul datei de 15 decembrie 2014”, declarau la momentul ultimei informari, reprezentantii CNAS.
Potrivit aceleiasi surse, pe masura ce expira termenele de livrare prin servicii postale, cardurile care nu au fost inmanate asiguratilor au fost predate sau sunt in curs de predare catre casele de asigurari de care apartin. Termenul de predare catre casele de asigurari este de 10 zile lucratoare dupa expirarea termenului de distribuire.
In judetul Buzau, Potrivit presedintelui Casei Judetene de Asigurari de Sanatate (CJAS), Corneliu Vasilescu, s-a incheiat procesul de distributie catre asigurati. „Urmeaza ca impreuna cu reprezentantii Postei sa facem verificarea fiecarui card distribuit vis-a-vis de lista noastra de beneficiari, dupa care se vor anunta asiguratii ale caror carduri s-au intrors la noi, cand le pot ridica de la sediul CJAS. Pentru Buzau, potrivit protocolului semnat semnat cu Imprimeria Nationala, trebuiau predate Postei Romane, in vederea distribuirii catre asigurati, a 302.962 de carduri. Nu stim ce s-a intamplat, dar au ajuns cu 783 de bucati mai putin. Urmeaza sa vedem care sunt acestea si de ce nu au fost predate, dupa care probabil se vor face formalitatile necesare pentru recuperarea lor si distribuirea catre beneficiari. La incheierea procesului de distributie, dupa ce postasii buzoieni au fost chiar si de cate trei ori la fiecare asigurat, 10.570 de carduri au fost returnate, neputand fi inmanate beneficiarilor. In cazul a 5.730 de beneficiari pentru care s-a tiparit documentul acesta nu s-a putut inmana pentru ca persoanele care urmau sa le foloseasca au decedat intre timp, de la data cand s-a facut catagrafierea si pana la cea a distributiei”, a explicat presedintele CJAS Buzau, modul in care s-a desfasurat procesul de distributie a cardurilor de sanatate.
CNAS informeaza asiguratii vor fi informati in momentul cand isi vor putea ridica, de la casele judetene de sanatate, cardurile returnate de Posta Romana, iar dupa ce procesul de distribuire se va incheia, va urma o perioada de testare a cardului national de sanatate, in care cele doua sisteme vor merge in paralel. Vor fi identificate si rezolvate eventualele probleme in functionalitatea cardului, iar dupa perioada de testare, cardul national de sanatate va deveni obligatoriu prin lege, serviciile medicale urmand a fi validate si decontate doar prin intermediul lui.
Potrivit HG nr. 900/2012, cardul national de sanatate este obligatoriu inca de la 1 ianuarie 2013, inlocuind adeverinta de asigurat, dar probabil nici duipa 1 ianuarie 2015 acesta nu va putea fi utilizat asa cum se spera, intrucat, deocamdata, majoritatea medicilor nu si-au achizitioat cititoarele cu ajutorul carora le vor putea activa.
Trebuie stiut ca intrarea in posesia cardului de sanatate nu rezolva problema, intrucat documentul primit acasa de asigurat este inactiv. Pentru a putea beneficia de el, asiguratul trebuie sa il prezinte pentru activare, medicului de familie la care este inscris.
Odata cu activarea, pin-ul de transport al cardului national (000) va fi schimbat cu un pin personalizat format dintr-o combinatie de patru cifre, care va fi introdus si confirmat personal de catre pacient.
Personalizarea pin-ului este obligatorie, altfel neputandu-se confirma serviciile medicale in sistem. Acest pin va fi introdus de catre asigurat ori de cate ori va beneficia de un serviciu medical pentru validarea si, mai apoi, decontarea acestuia din fondul asigurarilor sociale de sanatate.
Potrivit CNAS, se pot chiar introduce alte date suplimentare pe cardul de sanatate, insa aceasta masura este optionala si se realizeaza doar la medicul de familie. Aceasta etapa nu trebuie sa se realizeze neaparat odata cu activarea cardului, ci asiguratul poate decide ulterior introducerea de noi informatii.
Cardul national va face dovada calitatii de asigurat si va confirma prezenta asiguratului la furnizorul de servicii medicale, sustin oficialii Ministerului Sanatatii si ai Casei Nationale de Asigurari de Sanatate.
„Prin implementarea acestui sistem informatic, banii din sistemul asigurarilor de sanatate vor fi cheltuiti mai eficient si mai transparent. Unul dintre principalele obiective ale CNAS este ca, incepand de anul viitor, toate serviciile medicale sa fie validate si decontate doar prin intermediul cardului national”, sustin acestia.
Modelul cardului national de asigurari sociale de sanatate si informatiile inscrise pe cipul documentului au fost stabiliteprin Ordinul nr. 633/2012, cu modificarile si completarile ulterioare privind aprobarea structurii informatiilor inscrise pe cardul national de asigurari sociale de sanatate, stabilite prin Ordinul nr. 978/2013.
Dupa ce procesul de distribuire se va incheia, va urma o perioada de testare a cardului national de sanatate, mai informeaza CNAS.