Cardul de sănătate dă în continuare bătăi de cap bolnavilor și medicilor. Sistemul informatic în care medicii lucrează clachează de multe ori, iar pacienții nu au decât să aștepte sau să plece acasă așa cum au venit. Reprezentanții Casei de Asigurări Dolj spun că au trimis oameni la spitale pentru a depista și rezolva disfuncționalitățile apărute.

Nici nu a apucat să fie implementat că proiectul cardului de sănătate, care o costat 19,47 milioane de euro, abia merge. În cele câteva zile de când cardul de sănătate a devenit unicul instrument în baza căruia se acordă servicii medicale, pacienții au început să ducă o luptă în plus cu sistemul care și așa le îngreunează de multe ori situația. După orele de așteptare din compartimentele de urgență și trimiterile de la un medic la altul, pacienții au parte acum de alte cozi. Asta, din cauză că sistemul informatic în care se lucrează cedează. Dalida Mosorescu, medic de familie, susține implementarea cardului de sănătate, însă la cabinetul medical s-a lovit de probleme în fiecare zi.
„Ieri (marți – n.r.) a început bine, apoi s-a blocat. Nu a mai mers. Pacienții și-au pierdut răbdarea. Noi ne-am pregătit suficient. Am cumpărat majoritatea dintre noi cele mai bune cititoare cu cea mai mare dimensiune și cu toate acestea sunt proaste. Tastez codul PIN în cititor și se blochează tastele. Am cerut la CNAS alt cititor mai bun, mai performant, îl plătesc eu. Mi s-a spus că este unul mai bunicel, dar nu este compatibil și nu am ce să fac cu el. Ne-ar trebui niște cititoare cum sunt la supermarket. Cu taste mai solide. Pentru că la acestea efectiv rămâne cauciucul îngropat atunci când lucrezi cu el“, a spus medicul de familie.

„Pe restul pacienților i-am trimis acasă“

Alt medic, aceleași probleme. Dr. Cristiana Militaru, medic de familie, povestește că sunt anumite ore în care sistemul funcționează foarte bine și altele când se blochează. „Luni dimineață nu am reușit să fac decât două validări. Pe restul pacienților i-am trimis acasă. Ieri (marți – n.r.) a mers bine până la ora 10.00, când brusc a crăpat din nou sistemul. S-ar putea să se întâmple asta din cauză că atunci intră și medicii din policlinici, și cei din spitale și laboratoare. Ieri (marți – n.r.) la un moment dat, timp de o oră nu a mers. Am crezut că mi s-a stricat laptopul pentru că mersese foarte bine. Și astăzi (miercuri – n.r.) la fel. Dintr-o dată am văzut că nu mai merge. Acum văd că a început să-și dea din nou drumul“, explică medicul.
Potrivit Hotărârii Guvernului nr. 400/2014 furnizorii de servicii medicale au obligația „să folosească on-line sistemul național al cardului de asigurări sociale de sănătate din platforma informatică a asigurărilor de sănătate; în situații justificate, în care nu se poate realiza comunicația cu sistemul informatic, se utilizează sistemul off-line. Serviciile medicale înregistrate off-line se transmit în platforma informatică a asigurărilor de sănătate în maximum 72 de ore de la momentul acordării serviciului medical, pentru serviciile acordate în luna pentru care se face raportarea“.

„Nu putem să ne batem joc de bolnavi“

De cele mai multe ori, însă, medicii însă se feresc să acționeze off-line pentru că există posibilitatea să nu facă validarea în 72 de ore și, automat, să nu li se mai deconteze nimic.
„Eu nu risc să utilizez sistemul off-line pentru că, dacă îl utilizezi, în maximum 72 de ore trebuie să devii on-line. Și, dacă în 72 de ore nu reușesc, nu mi se decontează nimic. Președintele CNAS să-și asume că nu este pregătită infrastructura. Eu sunt unul dintre medicii care sunt de acord cu cardul sută la sută, dar mai întâi trebuie să se pregătească tot ceea ce este necesar, să lase o perioadă sistemele să meargă în paralel. Am avut pacienți bolnavi de cancer pe care i-am întors și i-am chemat seara, la ora 22.00, să le validez cardul, pentru că sistemul nu a mers. Nu putem să ne batem joc de bolnavi. Pacienții care nu au fost urgențe i-am reprogramat, iar pe ceilalți care au fost urgențe i-am chemat seara și le-am activat cardul, le-am dat rețetă și trimitere. Problema este că în anumite ore sistemul este supraîncărcat. Ei nu au știut până la 1 mai cu câți furnizori au contract?“, a spus dr. Dalida Mosorescu.

„Când nu merge sistemul on-line se poate folosi modalitatea off-line“

Reprezentanții CAS Dolj spun că au primit mai multe sesizări legate de modul defectuos în care funcționează sistemul informatic din sănătate, dar că situația se îmbunătățește pe zi ce trece. Casa Județeană de Asigurări a trimis, de asemenea, informaticieni în spitale pentru a-i ajuta pe medici să folosească eficient sistemul.
„Au venit marți oameni să ridice carduri sau să ceară adeverințe. Acum (miercuri – n.r.) nu mai este lume la eliberarea de carduri. Ieri (marți – n.r.) era nebunie. Au venit în jur de 300 de persoane. Însă, activitatea de la o zi la alta se îmbunătățește. Am avut și sesizări în legătură cu activatea legat de card. Am avut de la două laboratoare și de la doi medici de familie, iar mulți au sesizat aspecte privind deblocarea cardurilor. Însă, trebuie știut că, atunci când nu merge sistemul on-line, se poate folosi modalitatea off-line“, au precizat reprezentanții CAS Dolj.

Sursa

  • Newsletter


  • Centrul Medical NOVA VITA TgMures Specialitati chirurgicale

  • Centrul Medical NOVA VITA TgMures Specialitati medicale

  • "Sănătatea e darul cel mai frumos şi mai bogat pe care natura ştie să-l facă."
    Michel de Montaigne
    "Un sistem de medicină de familie foarte bine pus la punct, cu medici bine pregătiţi si informati va face ca pacienţii să nu fie nevoiţi să se ducă la spital cu orice afecţiune minoră". Tony Mathie, președintele WONCA Europe
    admin@amfms.ro