Doar aproximativ 37 de mii de suceveni şi-au activat cadrul de sănătate. Deşi utilizarea acestuia va fi obligatorie de la 1 mai, autorităţile sanitare fac apel ca populaţia să ridice şi să activeze cardul de pe acum, pentru evitarea aglomeraţiei şi reglarea deficienţelor ce pot apărea în sistemul informatic.
Pentru Suceava au fost tipărite peste 400 de mii de carduri, acestea fiind distribuite, în primă fază, prin intermediul Poştei. Dintre acestea, la Casa de Asigurări de Sănătate au ajuns un pic peste 21 de mii, fiind vorba de carduri returnate de la Poştă.
„Cardurile naţionale de sănătate returnate de către operatorul de servicii poştale institutiei noastre sunt distribuite asiguraţilor la sediul CAS Suceava, de luni pana joi, intre orele 09-15 si vineri, orele 09-13. In perioada 09 ianuarie – 13 martie a.c. institutia noastra a distribuit un numar de 2.582 carduri nationale persoanelor asigurate care le-au solicitat”, a declarat Anda Sălăgean, purtător de cuvînt CAS Suceava. Potrivit acesteia, deşi CAS a informat medicii de familie că există posibilitatea ca aceştia, pentru a veni în sprijinul asiguraţilor de pe listele proprii, să ridice de la CAS şi apoi să distribuie cardurile naţionale pacienţilor, nici un medic de familie nu a solicitat instituţiei acest lucru. Pînă acum doar 3 medici de familie au venit la CAS să se intereseze care este procedura pentru ridicarea cardurilor pentru pacienţi, dar nu au mai revenit.
Reprezentanţii CAS şi DSP Suceava au făcut apel şi la populaţie să vină să-şi ridice cardurile
„Facem un apel către asiguraţii care au primit cardul să îl activeze şi să îl utilizeze atunci cînd beneficiază de un serviciu medical, chiar dacă pînă la 1 mai 2015 nu este obligatoriu. Cardul nu trebuie să rămînă niciodată la furnizor. De fiecare dată, asiguratul va valida serviciul şi îşi va lua cardul înapoi”, a spus Anda Sălăgean. „Cardul primit de asigurat este inactiv. Persoana asigurată care a intrat în posesia cardului îl poate prezenta la prima vizită la medic (medic de familie, specialist) unde cardul va fi activat. Cardul ajunge la asigurat cu un PIN de transport (000). În momentul în care cardul este introdus pentru prima oară în cititor, se va afişa mesajul că acest card este inactiv şi se va solicita introducerea unui PIN personalizat, compus din 4 cifre, la fel ca şi la cardul bancar. PIN-ul personalizat va fi introdus şi confirmat personal de către pacient. Personalizarea PIN-ului este obligatorie, altfel cardul rămîne în stare inactivă şi nu poate confirma serviciile medicale în sistem. Această personalizare reprezintă activarea cardului naţional, iar PIN-ul va fi introdus de către asigurat la primirea fiecărui serviciu medical pentru validare (şi ulterior pentru decontarea din fondul asigurărilor sociale de sanatate). În cazul în care PIN-ul personalizat este introdus greşit de 5 ori consecutiv, cardul se blochează. În această situaţie asiguratul va suna la centrul de asistenţă din CNAS (nr telefon 0212026995) şi se va solicita deblocarea cardului. Asiguratul va trebui să furnizeze datele sale de identificare operatorului. După deblocare, asiguratul va tasta un nou cod PIN. La această dată cea mai mare parte a furnizorilor de servicii medicale în contract cu CAS Suceava şi-au achiziţionat cititoare de carduri, iar la nivelul judeţului au fost activate 36.991 carduri naţionale”, a arătat Sălăgean.
Adrian Popescu, purtător de cuvînt DSP Suceava, a îndemnat persoanele care nu au ridicat cardul să vină să îl ia şi să-l activeze cît de repede, pentru a evita aglomerarea sistemului în luna mai. Popescu a arătat că Ministerul Sănătăţii sprijină activitatea Casei Naţionale de Asigurări de Sănătate şi a spus că prin introdcerea cardului de sănătate se doreşte eficientizarea şi controlul serviciilor medicale.
37 de suceveni au refuzat să ridice cardurile de sănătate, majoritatea fără să spună şi de ce. Alternativa pentru cei care refuză cardul de sănătate din motive religioase sau de conștiință este o adeverință de asigurat valabilă trei luni de la emitere. Pentru obținerea acestei adeverințe, asiguratul va depune o declarație pe propria răspundere că refuză cardul de sănătate.
Începând cu data de 1 mai 2015, cardul național de sănătate va deveni unicul instrument de validare a serviciilor medicale. În cazul în care cineva își va pierde cardul, îl va distruge sau își va schimba numele, se poate elibera un alt card, dar contra cost, care va ajunge la asigurat în termen de 30 de zile prin poștă.