Castigatorii Premiilor internationale 112 au fost onorati, la Varsovia, pentru contributia lor la salvarea de viet. La 10 ani de la prima convorbire prin numarul 112, Serviciul de Telecomunicatii Speciale a primit Premiul european pentru cea mai buna reforma in Sistemul National Unic pentru Apeluri de Urgenta. Premiile europene 112 pot fi considerate "Oscar-ul in domeniul serviciilor de urgenta" si recompenseaza performantele remarcabile in acest domeniu.

 

Romania prin Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS) a primit Premiul european pentru cea mai buna reforma in Sistemul National Unic pentru Apeluri de Urgenta 112 (SNUAU).

Aceasta importanta distinctie recompenseaza devotamentul, implicarea si performantele obtinute de catre STS in promovarea si dezvoltarea SNUAU.

S-au inscris participanti din toata Europa, candidaturile acestora fiind analizate de o comisie de experti independenti, inainte de a primi votul membrilor Asociatiei Europene a Numarului de Urgenta (EENA).

Juriul international a apreciat ca Serviciul de Telecomunicatii Speciale a dezvoltat sistemul 112 intr-o maniera eficienta, luand in calcul, atat rezultatele tehnice, cat si pe cele operationale cu impact major asupra calitatii serviciilor si a sigurantei cetatenilor.

La acest eveniment au fost aproximativ 350 de participanti, reprezentanti ai serviciilor de urgenta, organizatii internationale, oficiali ai institutiilor europene, furnizori de solutii, care au sustinut si au recunoscut excelenta in domeniul serviciilor de urgenta din Europa. Au mai fost acordate si alte distinctii pe diferite categorii.

"Ceremonia premiilor europene 112 din acest an poate fi considerata "Oscar-ul in domeniul serviciilor de urgenta". Castigatorii ne-au demonstrat ca, impreuna, avem capacitatea de a construi o societate mai sigura si ca putem stabili un standard ridicat in domeniul serviciilor de urgenta din intreaga lume", a declarat Demetrios Pyross, Presedintele Consiliului Consultativ al EENA.

 

139661276301

Acesta este cel de-al patrulea premiu european 112 obtinut de catre Serviciul de Telecomunicatii Speciale (STS) dupa cele din 2009 si 2013 pentru cele mai bune campanii de educare - informare si cel din 2011 pentru salvare remarcabila.

Sistemul National Unic pentru Apeluri de Urgenta 112 din Romania (SNUAU) - o platforma unitara de cooperare intre agentiile de urgenta

Serviciul de Telecomunicatii Speciale - Romania.

Sistemul National Unic pentru Apeluri de Urgenta din Rom?nia (SNUAU) functioneaza unitar la nivelul intregii tari, in toate retelele de telefonie, fixe si mobile, incepand cu anul 2005 si vizeaza asigurarea protectiei cetatenilor si a unui grad inalt de asistenta indiferent de locul in care se afla acestia. In Romania, 112 este singurul numar de urgenta organizat de catre stat. SNUAU este alcatuit in principal din 40 de PSAP-uri 112 dispuse in resedintele fiecarui judet si doua in capitala Romaniei (Bucuresti principal si rezerva) si la care sunt conectate in prezent toate dispeceratele agentiilor de interventie la urgenta.

La darea in comunicatie a sistemului, acesta era structurat si organizat astfel inc?t sa asigure o retea de comunicare intre toate nodurile judetene, prin intermediul unei aplicatii performante care integra vocea cu datele.

Ca suport pentru georeferentiere si monitorizarea resurselor in teren se folosea pe fiecare statie de lucru din sistem o aplicatie de harta. Structura de centre de preluare a apelurilor si cea de dispecerizare a resurselor, organizate la nivelul oraselor resedinta de judet, cuprindea doar politia, pompierii si ambulanta. Dispeceratele judetene ale agentiilor de interventie enumerate utilizau, in legatura cu substatiile oraselor numere de telefon publice. Desi la acel moment sistemul era revolutionar fata de majoritatea celorlalte sisteme de urgenta existente (prin faptul ca era unitar la nivelul intregii tari, integra toate agentiile principale de interventie la urgenta existente atunci in Rom?nia, oferea unitar acelasi nivel de serviciu pentru toti clientii, integra in aceeasi aplicatie vocea si datele, permitea comunicatii paralele si instantanee intre toti operatorii conectati la acelasi caz), in timp, au fost identificate noi nevoi de operare care au generat proiecte de modificare si reformare a sistemului.

Toate modificarile au fost efectuate din nevoia de a asigura cetatenilor un serviciu 112 robust si de calitate prin cresterea capacitatii de raspuns si dispecerizare, scaderea timpilor operationali, asigurarea continuitatii serviciului de urgenta in situatii deosebite si o inalta flexibilitate in functionarea sistemului, cresterea performantelor, a stabilitatii in functionare si a operativitatii acestuia in orice zona a teritoriului national etc.

Dezvoltarea arhitecturii SNUAU s-a realizat prin crearea de interfete standardizate pentru asigurarea interconectarii si interoperabilitatii cu alte retele si sisteme implicate in gestionarea urgentelor, dar si prin asigurarea in cadrul fiecarui centru a unei solutii de backup pentru toate nivelurile tehnologice.

Fata de structura initiala a SNUAU au fost efectuate urmatoarele modificari esentiale.

A fost inlocuita aplicatia de harta stand-alone cu un sistem GIS complex care aduce catre operatorii SNUAU (112 si agentii) un numar impresionant de noi functionalitati, de la analize si rapoarte georeferentiate, module de management a resurselor, echipajelor, personalului si echipamentelor, la functii de analiza si simulare a propagarii evenimentelor.

O alta realizare este dezvoltarea si implementarea unui sistem de localizare bazat pe standardele europene, complet integrat cu sistemul GIS.

Rom?nia este puternic implicata in proiectele europene privind tot ce inseamna protectia cetateanului, astfel, a implementat serviciul eCall si este in masura ca odata cu adoptarea legislatiei europene in domeniu sa fie permis accesul la acesta.

In scopul micsorarii timpilor de operare si a optimizarii folosirii resurselor a fost inceputa si se va finaliza p?na la sf?rsitul anului 2013 consolidarea actului medical prin colocarea dispeceratelor judetene ale ambulantei si pompierilor (respectiv SMURD). Acest lucru va face mult mai eficienta cooperararea dintre cele doua agentii medicale (ambulanta si SMURD). De asemenea, am sprijinit tehnologic actul medical in interiorul sistemului 112 prin implementarea unor proiecte de transport a datelor din foile de caz p?na in ambulante, a unui sistem de telemedicina care asigura transmiterea din ambulanta catre camera de garda a semnelor vitale ale pacientului, prin realizarea interconectarii sistemelor complementare ale Ambulantelor judetene cu aplicatiile din SNUAU, precum si prin implementarea unui sistem de alertare si comunicare de date catre resurse prin SMS, serviciu dezvoltat si administrat de STS.

Pentru a veni in sprijinul cetatenilor am organizat extinderea sistemului informatic al SNUAU p?na la nivelul substatiilor agentiilor de interventie la urgenta din toate orasele tarii.

In prima etapa, incheiata deja, au fost introduse in retea toate substatiile municipale, iar printr-un proiect demarat deja, cu termen de finalizare martie 2014, se va realiza extinderea la nivelul tuturor oraselor tarii.

De o atentie deosebita au beneficiat persoanele cu dizabilitati psihosenzoriale. Astfel, s-au creat acorduri de cooperare cu asociatiile de stat si particulare ale surdo-mutilor pentru a facilita accesul acestora la 112.

In prezent este in curs de a fi finalizata in STS o aplicatie care va permite dialogul prin sms a operatorilor 112 cu apelantii.

Datorita tuturor acestor reforme ale sistemului am reusit sa realizam un timp mediu de raspuns calculat de 3,77 secunde, in conditiile in care 94,04% din apelurile receptionate au fost preluate in primele 10 secunde.

Sistemul National Unic pentru Apeluri de Urgenta 112 din Romania se afla intr-o continua dezvoltare si imbunatatire a functiilor / serviciilor oferite, astfel incat sa poata sa asigure o reactie imediata, uniforma si unitara pentru solutionarea urgentelor.

Informatii de background:

Romania, prin Serviciul de Telecomunicatii Speciale, este printre primele tari din Uniunea Europeana care a dezvoltat solutia tehnica eCall.

In cazul unui accident auto, sistemul eCall instalat pe masina va apela automat dispeceratul 112, odata cu transmiterea de informatii relevante privind locul evenimentului si date tehnice ale vehiculelor implicate.

Comisia Europeana a felicitat in mod oficial Romania si Serviciul de Telecomunicatii Speciale pentru performantele atinse, aratand ca tara noastra este pregatita pentru operarea sistemului eCall.

In domeniul 112, Serviciul de Telecomunicatii Speciale mai realizeaza campanii de informare si educare, avand ca tinta principala tinerii din scoli si turistii, dar si restul cetatenilor.

Sondajele Eurobarometru ale Comisiei Europene arata ca, urmare campaniilor sustinute desfasurate de catre STS, Romania a inregistrat succese importante in promovarea numarului 112, se afla pe primul loc in domeniul informarii cetatenilor si releva faptul ca, in tara noastra, nivelul de cunoastere este cel mai ridicat din Uniunea Europeana.

Un alt raport al Comisiei Europene situeaza Romania pe primul loc in ceea ce priveste modalitatea de raspuns la numarul 112 in mai multe limbi de circulatie internationala.
Sursa

  • Newsletter

  • Medical Forum Targu Mures 24-25 aprilie 2024
    (Eveniment cu prezenta fizica)



  • Centrul Medical NOVA VITA TgMures Specialitati chirurgicale

  • Centrul Medical NOVA VITA TgMures Specialitati medicale

  • "Sănătatea e darul cel mai frumos şi mai bogat pe care natura ştie să-l facă."
    Michel de Montaigne
    "Un sistem de medicină de familie foarte bine pus la punct, cu medici bine pregătiţi si informati va face ca pacienţii să nu fie nevoiţi să se ducă la spital cu orice afecţiune minoră". Tony Mathie, președintele WONCA Europe
    admin@amfms.ro