Oamenii de ştiinţă preocupaţi de problemele cu greutatea la nivel mondial au desluşit un nou „mister“: o farfurie roşie te face să mănânci mai puţin. Cum? Un nou studiu susţine că oamenii tind să consume mai puţin dintr-un produs servit pe o farfurie roşie.

  • Iniţial s-a crezut că oamenii mănâncă mai puţin datorită contrastului dintre felul de mâncare şi farfuria colorată, cum ar fi paste cu sos alb servite pe o farfurie neagră, sau o pizza pe farfurie roşie. Însă, noul studiu susţine că ce-i face pe oameni să mănânce mai puţin din mâncare este, de fapt, culoarea roşie a farfuriei, notează CNN.
Oamenii de ştiinţă nu s-au limitat doar la mâncare. Se pare că farfuria roşie are un efect similar şi asupra cremei de mâni: atâta vreme cât era prezentată într-un bol roşu, crema de mâini era folosită într-o mai măsură mai mică.
„Am vrut să aflăm dacă efectul farfuriei se limitează la mâncare sau şi la alte tipuri de consum. Ne-am folosit şi de crema de mâni pentru a evalua şi alt fel de sistem senzorial: atingerea, şi nu gustul“, a declarat Nicola Bruno, autorul studiului şi cercetător în psihologia cognitivă de la Universitatea din Parma, Italia.
Cum au reacţionat subiecţii în cadrul studiului
Voluntarii acestei cercetări au dat diverse note la produse: cât de sărate sunt floricelele de porumb, cât de multe alune are ciocolata şi cât de lipicioasă este crema de mâini. Fiecare persoană a primit o mostră a produsului pe o farfurie roşie, albă sau albastră. Voluntarii puteau mânca oricât de mult şi se puteau da cu câtă cremă voiau în timp ce completau răspunsurile.
Dintre cei 240 de participanţi, 90 au testat popcornul, 75 au testat ciocolata şi 75 crema de mâini. Fiecare testare includea şi o întrebare care testa cât de mult a fost apreciat produsul. După experimente, cercetătorii au măsurat cât au consumat subiecţii. Apoi au măsurat diferenţa dintre intensitatea culorii şi a contrastului cu alimentele sau cu unguentul. La sfârşit, au testat diferenţa dintre cantitatea consumată şi diferenţa dintre contrastul produselor cu farfuria.
Rezultatele experimentului au fost destul de impresionante: oamenii au mâncat mai puţin popcorn şi ciocolată atunci când erau servite pe o farfurie roşie, în comparaţie cu aceleaşi produse, dar servite pe o farfurie albă sau albastră. Chiar şi când cercetătorii au luat în considerare preferinţele pentru aceste două alimente, rezultatele au fost similare: iubitorii de popcorn au consumat mai puţin atunci când alimentul le-a fost prezentat pe o farfurie roşie. La fel şi cu ciocolata.
Cei 75 de oameni care au fost testaţi cu crema de mâini au demonstrat aceleaşi preferinţe. Atunci când crema le-a fost adusă într-un recipient roşu, oamenii au folosit şi cu jumătate mai puţin, comparativ cu cei cărora le-a fost prezentată creme în recipiente albe sau albastre.
Contrastul are foarte puţină legătură cu aceste rezultate. Deşi ciocolata pe o farfurie roşie oferă un contrast mai mic decât culoarea alb-gălbuie a popcornului sau cea albă a cremei de mâini, oamenii tot au consumat mai puţin. Mă aşteptam să descopăr aceste rezultate asociate cu intensitatea culorii, dar nu a fost aşa. Se pare că un consum mai mic este legat de culoarea roşie a farfurie, şi nu a contrastului produsului cu farfuria“, adaugă Nicola Bruno.
Limitele studiului
Această cercetarea susţine ideea că roşul reduce consumul, conform lui Oliver Genschow care a studiat psihologia consumatorului la Universitatea din Mannheim, Germania. Dar, înainte de a da buzna în magazine să ne cumpărăm farfurii roşii, trebuie să aflăm mai multe.
În primul rând, în toate cercetările de până acum care susţin acest lucru, participanţii nu au fost conştienţi de adevăratul motiv al testării, acest lucru implicând faptul că, e posibil să fie vorba de un proces inconştient al omului.
„Nu ştim ce s-ar întâmpla dacă oamenii ar fi conştienţi de culoarea farfuriei. Poate n-o să mai funcţioneze. Culoarea ar putea fi un factor adiţional în tratamentul celor cu probleme de alimentaţie, dar este prematur să sugerăm oricărui om care încearcă să slăbească să treacă la farfurii roşii“, continuă Genschow.
Semnificaţia culorilor trebuie susţinută de ştiinţă
Să prezici răspunsul la culori în viaţa reală este destul de dificil. În alte contexte, cercetătorii au aflat că răspunsul oamenilor la culoarea roşie variază de la atracţie la aversiune şi la violenţă. Pe semnele de circulaţie sau cele universal recunoscute, roşul este un avertisment de pericol. Însă rujul, rochiile de seară sau trandafirii ne arată că roşul este cea mai romantică culoare.
Influenţa culorilor asupra noastră pare să ţină de spontaneitate şi companiile producătoare cheltuie bani mulţi pentru a-şi putea prezenta produsele într-un mod care să atragă cumpărătorul. Deocamdată, acest studiu elucidează un singur aspect: consumul. „Oamenii cred tot felul de lucruri despre culori şi despre motivaţia din spatele lor. Unele pot fi adevărate, dar trebuie să facem cercetările necesare pentru a le demonstra“, conchide Bruno.
"Sănătatea e darul cel mai frumos şi mai bogat pe care natura ştie să-l facă."
Michel de Montaigne
"Un sistem de medicină de familie foarte bine pus la punct, cu medici bine pregătiţi si informati va face ca pacienţii să nu fie nevoiţi să se ducă la spital cu orice afecţiune minoră". Tony Mathie, președintele WONCA Europe
admin@amfms.ro