În şedinţa din 4 martie 2015 a plenului Senatului, cu 76 de voturi ale senatorilor PSD și LC, din 115 prezenți, a fost respinsă inițiativa legislativă pentru pentru modificarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal. Urmează votul Camerei Deputaților.
Această inițiativă legislativă, pe care am susținut-o în plenul Senatului, propunea diminuarea de la 24% la 9% a cotei actuale de TVA aplicate produselor pentru prevenție care ar fi generat următoarele doua efecte:
1. Diminuarea deturnări și risipei din banii Sănătății, plătiți de cetățeni pentru asigurările sociale de sănătate, dar care se o treme se întorc înapoi către bugetul de stat, pentru plata TVA și a impozitelor pentru salarii, iar suplimentar, se risipesc alți din Sănătate prin efectul pervers al aplicării concomitente a 24%TVA la produsele destinate prevenției și a cotei reduse de 9%TVA la medicamente, Guvernul inducând astfel, prin măsuri fiscale, consumul irațional de medicamente și tratamente mult mai scumpe, a căror componentă de cost aferentă TVA-ului este mult mai mare, în termeni absoluți, comparativ cu cea a produselor destinate prevenției, achizițiile de medicamente fiind de șase ori mai mari.
2. Creșterea finanțării Sănătății, fără alocări suplimentare de la buget, prin diminuarea cheltuielilor din Sănătate, respectiv a componentei de cost privind cheltuielile directe și indirecte cu medicamentele și tratamentele mult mai scumpe, generate de Guvern prin stimularea, prin măsuri fiscale, a consumului irațional de medicamente și tratamente scumpe, în faze avansate a bolilor și cu durată lungă de spitalizare, în detrimentul produselor destinate prevenției, care sunt mult mai ieftine.
Prin aplicarea cotei reduse de 9%TVA la prevenție, care astfel va genera o creștere imediată a finanțării Sănătății cu peste 100 milioane EUR anual, fără alocarea suplimentară de fonduri, se vor puteau salva mult mai multe vieți omenești.
Directiva UE 2006/112 privind TVA-ul, la Anexa III, menționează că pot benefica de o cotă redusă de TVA produsele farmaceutice utilizate pentru îngrijirea Sănătății și prevenirii bolilor, așa cum sunt aparatura, consumabilele şi reactivii, utilizate în profilaxie, investigaţii imagistice, funcţionale și de laborator, cărora Guvernul le aplică acum cota standard de 24% TVA.
Iată un exemplu al risipei induse de Guvern: în cazul unor infecții respiratorii, pe durata tratamentelor se prescriu mai multe antibiotice, iar printr-un test simplu și ieftin de diagnostic, așa cum este antibiograma, se poate evită tratament antibiotic inutil, scump, cu posibile reacții adverse și costuri colaterale.
Cu alte cuvinte, atunci când mergi cu mașina la service, cu ceva probleme la motor, în lipsa unui diagnostic se poate decide schimbarea motorului, dar în urma unui diagnostic complet s-ar putea identifica și schimba o singură piesă, a cărei preț este mult mai mic decât prețul motorului.
Un set de investigați de screening care permit depistarea precoce și evitarea unor costuri uriașe ale afecţiunilor potenţial severe sunt: glicemia, colesterolemie, TSH-ul, testul Babeş-Papanicolau pentru depistarea cancerului de col uterin, mamografia şi ecografia pentru depistarea cancerului de sân, colonoscopia de screening, ecografii şi alte investigații imagistice pentru depistarea precoce a recidivelor de cancer sau a metastazelor. Un alt grup de investigaţii sunt cele de preconcepţie şi din timpul sarcinii care previn afecţiuni letale sau tratament foarte costisitor după naştere. În cazul tratamentelor oncologice, costurile mari ale acestora din fazele avansate ale bolii pot fi înlocuite cu metode de screening care permit aplicarea de tratamentelor mult mai ieftine, curative sau cu o durată mai mare de viață pentru pacienți.
Lista senatorilor care au votat pentru respingerea propunerii legislative pentru completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, 4 martie 2015:
PSD, Agrigoroaei Ionel
PSD, Andronescu Ecaterina
PSD, Arcaş Viorel
PSD, Bădălău Niculae
PSD, Badea Leonardo
PSD, Belacurencu Trifon
PSD, Bereanu Neculai
PSD, Bodog Florian-Dorel
PSD, Bota Marius-Sorin-Ovidiu
PSD, Bujor Dumitru-Marcel
PSD, Bumbu Octavian-Liviu
PSD, Butnaru Florinel
PSD, Butunoi Ionel-Daniel
PSD, Calcan Valentin-Gigel
PSD, Chelaru Ioan
PSD, Chiriac Viorel
PSD, Coca Laurenţiu Florian
PSD, Constantinescu Florin
PSD, Cordoş Alexandru
PSD, Corlăţean Titus
PSD, Coste Marius
PSD, Costoiu Mihnea-Cosmin
PSD, Creţu Gabriela
PSD, Cristache Iulian
PSD, Deneş Ioan
PSD, Donţu Ovidiu-Liviu
PSD, Dumitrescu Florinel
PSD, Duruţ Aurel
PSD, Federovici Doina-Elena
PSD, Fifor Mihai-Viorel
PSD, Firea Gabriela
PSD, Frătean Petru-Alexandru
PSD, Isăilă Marius Ovidiu
PSD, Lazăr Sorin-Constantin
PSD, Marin Nicolae
PSD, Mocanu Victor
PSD, Moga Nicolae
PSD, Mohanu Nicolae
PSD, Nicolae Şerban
PSD, Oprea Ştefan-Radu
PSD, Păunescu Teiu
PSD, Pavel Marian
PSD, Pop Gheorghe
PSD, Pop Liviu-Marian
PSD, Popa Constantin
PSD, Popa Florian
PSD, Purec Ion-Simeon
PSD, Rogojan Mihai-Ciprian
PSD, Rotaru Ion
PSD, Saghian Gheorghe
PSD, Sârbu Ilie
PSD, Savu Daniel
PSD, Severin Georgică
PSD, Silistru Doina
PSD, Stuparu Timotei
PSD, Suciu Matei
PSD, Tămagă Constantin
PSD, Toma Ion
PSD, Valeca Şerban-Constantin
PSD, Vasiliev Marian
PSD, Vochiţoiu Haralambie
PSD, Voinea Florea
LC, Anghel Cristiana-Irina
LC, Banias Mircea-Marius
LC, Barbu Daniel-Constantin
LC, Ehegartner Petru
LC, Ilieşiu Sorin
LC, Mihai Alfred-Laurentiu-Antonio
LC, Nasta Nicolae
LC, Năstase Ilie
LC, Nistor Vasile
LC, Niţă Mihai
LC, Pelican Dumitru
LC, Popescu-Tăriceanu Călin-Constantin-Anton
UDMR, László Attila
PNL, Florian Daniel Cristian
COMUNICAT DE PRESĂ
București, 10 martie 2015
Senator Valeriu Todirașcu