În urma ord. 35/2015 legat de spitale, CJAS Mures au încheiat contracte adiționale (noi) cu furnizorii de servicii medicale spitalicești (toți din Județul Mureș) pentru a vira sumele necesare pentru creșterea salariilor angajaților cu 25% conform OUG 35/2015. Consider că această măsură este profund discriminatorie față de restul furnizorilor de servicii medicale în relație cu CJAS, deoarece încalcă următoarele acte normative care reglementează actvitatea medicală în România.

  • Legea 95/2006 republicată în 28 august 2015 – art 191 – care reglementează finanțarea spitalelor de la CNAS.
  • Legea 95/2006 republicată în 28 august 2015 – art 281 – care reglementează atribuțiile Caselor județene de sănătate
  • HG 400/2014 Contractul Cadru anexa 2, art 94 litera b) – Obligațiile Casei de Asigurări de Sănătate; HG 400/2014 Contractul Cadru anexa2art 95 și art 96

Prin încheierea de contracte pentru finanțarea salariilor, se încalcă actele normative de mai sus care statuează exact serviciile și programele naționale care pot fi decontate de către CJAS.

Aplicarea OUG 35/2015 cu Ordinul 1211/943 și HG 791/2015 nu include abrogarea articolelor mai sus mentionate de mine. Astfel că CJAS are obligația să le respecte ca atribuții generale și de beneficiar de servicii pe piața medicală. Totodată Legea Sănătății prevede exact că CJAS poate deconta exclusiv servicii medicale, materiale sanitare, programe naționale și altele în interesul asiguraților.

Totodată prin subvenționarea cheltuielor salariale, CJAS Mureș deformează piața și induce un dezechilibru între furnizorii de servicii medicale pe baza criteriului de proprietate (public vs. privat), jucătorii privați din piață neavând aceleași avantaje financiare. Totodată, ceilalți furnizori de servicii (medicină de familie, medicină de ambulator, transport medical), deși sunt în realație cu CJAS, nu au subvenție de 25% pentru salariile lor, ei având contracte exclusiv pentru servicii prestate.

Soluția sesizării ar fi ca acest consiliu să atace contractele, atât la nivelul județului Mureș, cât și la nivel național și să oblige furnizorii privilegiați să returneze banii CJAS-urilor. Totodată, să oblige CJAS-urile să acorde aceleasi tarife pentru aceleași servicii în aceeași categorie de furnizori, conform reglementărilor legale în vigoare.

Dacă se dorește aplicarea OUG 35/2015, Guvernul are posibilitatea să finanțeze din bugetul propriu orice fel de mărire și să o vireze sub formă de idemnizație lucrătorilor din sănătate. Altfel, spitalele publice sunt autonome financiar și independente (legea 95/2006 republicată în 28 august 2015), ele se autofinanțează și e obligația lor să-și asigure veniturile necesare, la fel ca orice alt furnizor din piața liberă.

Nu văd de ce ar încheia CJAS contracte cu furnizori mai scumpi în locul celor privați mai ieftini?

Mihai Negrea

Notă: Această sesizare a fost transmisă de autorul ei Consiliului Concurenței spre soluționare.

 

Sursa

"Sănătatea e darul cel mai frumos şi mai bogat pe care natura ştie să-l facă."
Michel de Montaigne
"Un sistem de medicină de familie foarte bine pus la punct, cu medici bine pregătiţi si informati va face ca pacienţii să nu fie nevoiţi să se ducă la spital cu orice afecţiune minoră". Tony Mathie, președintele WONCA Europe
admin@amfms.ro