Referitor la adresa trimisa de catre CJAS HR medicilor de familie din judet prin care li se solicita restituirea unor sume de bani pe motivul ca, respectivii medici de familie au eliberat Rp. comp 100% unor asigurati din categoria handicapati, care de fapt nu ar fi handicapati, ca au eliberat Rp. comp 90% de pe lista B unor asigurati care ar avea o pensie mai mare de 700 lei, ca au efectuat unele servicii medicale unor asigurati care in evidentele CJAS HR ar figura internati intr-o unitate spitaliceasca, formulam urmatoarele obiectii:
Atit legea 95/2006 cit si Co-ca prevede ca medicii de familie sunt obligati sa foloseasca SIUI-ul, sa prescrie reteta electronica online, iar CNAS si CJAS sunt obligate sa valideze calitatea de asigurat si reteta online acestea fiind atributiile caselor si nicidecum a medicului de familie. Medicul de familie nici nu poate sa opereze si sa modifice in SIUI calitatea de asigurat.
Astfel medicul de familie in mod obligatoriu trebuie sa lucreze cu datele furnizate de catre CNAS, CJAS prin SIUI. Iar pentru corectitudinea datelor din SIUI nu medicul de familie raspunde , nu el valideaza aceste date referitoare la starea si calitatea de asigurat ci CNAS si CJAS. Motiv pentru care aceste institutii trebuie sa raspunda pentru aceste inadvertente si nu medicul de familie.
Organizatiile noastre profesionale de-a lungul anilor de nenumarate ori au atras atentia celor de la CNAS si CJAS despre aceasta stare de fapt si le-a atentionat sa corecteze si sa puna la punct baza lor de date din SIUI. Mai mult si inainte de a se introduce Rp electronic ne-am exprimat ingrijorarea referitor la datele eronate din SIUI si am solicitat aminarea introducerii Rp electronic pina cind institutiile abilitate isi pun la punct baza de date din SIUI. CNAS si CJAS in aceasta privinta nu si-au facut datoria si acum doresc sa transfere responsabilitatea lor catre medicii de familie ceea ce nu este corect nici moral si nici legal.
Dorim sa atragem atentia CNAS-lui si CJAS-lui asupra faptului ca avem un contract civil sinalagmatic cu CJAS pentru prestarea de servicii medicale de medicina primara si nu un contract de munca sau un contract de agent de asigurari cu institutiile respective.
Deontologia profesionala prevede ca raportul dintre medic si pacient este un raport strict professional iar profesia noastra este tot de medic, medicina de familie este o specialitate in cadrul medicinei, si nicidecum de agent de asigurari, de functionar public de la Casa de Pensii, ANAF sau CJAS. Este nedeontologic ca un medic sa se intereseze de venitul unui pacient si sa-i solicite declaratii referitor la starea lui financiara si este un abuz ca unui medic practician sa i se impuna sa adune date personale referitor la starea materiala a pacientilor .
Pentru astfel de atributii exista unele institutii ale statului, care la rindul lor au si ele un sistem electronic cu baza de date referitor la starea financiara a cetatenilor din Romania, exista ANAF si Casa de Pensii, iar intre aceste institutii si CNAS, CJAS exista un protocol semnat care se refera la transmiterea datelor de la aceste institutii catre CNAS si CJAS. Pentru ce nu se respecta acele protocoale, pentru ce nu se opereaza cu acele date si cine se face vinovat pentru manipularea acelor date in mod eronat? Cum este posibil ca atunci cind medical de familie elibereaza reteta electronica online si interogheaza online SIUI-ul, in SIUI asiguratul figureaza la categoria de asigurat cu venit sub 700 lei, sau figureaza ca handicapat, iar reteta in mod obligatoriu va intra in sistem cu aceste date furnizate si validate de catre SIUI, iar ulterior peste citeva luni, sau ani CNAS si CJAS nu mai recunoaste ceea ce a furnizat si a validat prin SIUI ?
Prin urmare nu este responsabilitatea noastra ca datele din SIUI sa coraspunda realitatii, nu noi suntem administratorii sistemului. SIUI-ul nu este nici creatia si nici proprietatea medicilor de familie. Noi doar ne-am asumat obligativitatea de a folosi platforma SIUI si baza de date din acesta cu ocazia eliberarii documentelor medicale, efectuarii si raportarii serviciilor medicale, nu si obligativitatea de a-l administra si de a raspunde de veridicitatea datelor referitor la calitatea de asigurat din SIUI.
Nefiind noi responsabili pentru datele din SIUI referitoare la calitatea de asigurat, CJAS nu are nici o baza legala de a ne imputa acele retete compensate la care am facut referire, pe care de altfel le-am eliberat pe baza datelor furnizate de catre CNAS si CJAS prin SIUI.
Noi am respectat prevederile contractuale, am folosit SIUI-ul si am eliberat retetele online. Retete care au si fost validate de catre CJAS, CNAS la momentul eliberarii cu calitatea de asigurat si gradul de compensare impus si validat de catre SIUI, CNAS, CJAS .
Iar pentru faptul ca la momentul eliberarii retetelor compensate baza de date din SIUI nu a fost la zi, a cuprins date eronate, nu medicii de familie trebuie sa raspunda, nu medicii de familie trebuie culpabilizati si nu medicilor de familie le trebuie imputate contravaloarea acelor retete si servicii.
Solicitam ca CJAS-le sa respecte acel principiu de drept valabil si in Romania care prevede ca, nu cel care este invinuit trebuie sa prezinte documente care sa ateste nevinovatia, ci cel care acuza trebuie sa prezinte dovezi pe baza carora isi formuleaza acuzatia. CJAS ne comunica o lista cu Rp, servicii invalidate si nu a prezentat niciun document justificativ pe baza caruia ne invinuieste si isi formuleaza pretentii financiare.
Argumentul precum ca asa a constatat Curtea de Conturi fara a ne prezenta documente justificative, intre partenerii contractuali, unde una dintre parti, medicul de familie nu are niciun raport cu institutia invocata de catre partenerul contractual, nu poate fi un argument acceptabil si mai ales nu este un document justificativ in relatia noastra contractuala.
Iar trecerea la executarea sumelor pretinse de catre CJAS in caz de litigiu cu partenerul contractual, fara o hotarire judecatoreasca definitiva si irevocabila este iarasi o incalcare a prevederilor legale intr-un stat de drept. In caz de litigiu, intr-un stat de drept doar o instanta judecatoreasca are dreptul sa ia o hatarire si nimeni, nici chiar institutiile statului nu au dreptul sa-si faca dreptate singure. Suma pretinsa de catre CJAS nu constituie creanta fiscala, prin urmare nu se poate trece direct la executare.
Raportul dintre CJAS si medicii de famile este un raport juridic civil, iar orice litigiu dintre partenerii contractuali daca nu se rezolva pe cale amiabila in mod obligatoriu va fi rezolvata pe calea justitiei, iar pina la solutionarea litigiului de catre o instanta de judecata nici una dintre parti nu are dreptul sa execute partenerul contractual. Precum nici medicul de familie nu are dreptul sa execute CJAS pentru o suma pretinsa fara o hotarire judecatoreasca, la rindul sau nici CJAS nu are dreptul sa execute medicul de familie pentru o suma pretinsa si care constituie obiectul unui litigiu.
Solicitam respectuos ca CJAS , CNAS si M.S. sa respecte si aceasta prevedere legala.
In ceea ce priveste serviciile si retetele eliberate pentru persoanele care dupa afirmatiile CJAS la data deservirii de catre medicii de familie ar fi fost internati, dorim sa mentionam ca acele persoane s-au prezentat in cabinetele medicilor de familie, au solicitat serviciile medicilor de familie, iar conform contractului semnat cu CJAS avem obligatia sa deservim asiguratii de pe listele noastre. Noi nu avem nici o posibilitate de a verifica daca persoana care ni se adreseaza si vine in cabinet figureaza sau nu in datele vreunui spital ca si internat. SIUI-ul administrat de catre CNAS si CJAS nu ne atentioneaza, nu furnizeaza aceasta informatie in timp util. Motiv pentru care respingem si nu acceptam invalidarea serviciilor si a retetelor pe motiv ca la acea data cind a fost consultat de catre medicul de familie ar fi fost internat in spital.
Aceasta atitudine ostila fata de medicina primara si fata de medicii de familie atrage dupa sine scaderea calitatii actului medical, imposibilitatea de a practica medicina de familie in cadrul sistemului de asigurari de sanatate, falimentarea si desfiintarea medicinei primare, cresterea exodului medicilor din Romania.
Dorim sa profesam ca medici de familie si daca este posibil in Romania. Dorim sa venim in sprijinul cetatenilor in calitate de medici de familie prin serviciile noastre medicale. Dorim sa profesam in conditii umane si nu dorim sa fim birocratii sistemului, nu dorim sa platim pentru disfunctionalitatile sistemului, nu dorim sa fim vinovatii de serviciu pentru a acoperi incompetenta altora. Pur si simplu solicitam sa ne lasati sa ne facem meseria de medici . Iar in cazul in care aveti de gind sa desfiintati medicina primara, nu este nici o problema, dar solicitam macar atit respect, atit fata de noi cit si fata de cetateni, incit sa ne spuneti sincer acest lucru si nu ne mai hartuiti.
Presedinte A.S.M.F. Harghita
dr. Soós Szabó Klára