Cardurile de sănătate fără de care din acest an nu vor mai putea fi accesate servicii medicale au fost deja distribuite către 95, 32% din populația județului nostru. Potrivit reprezentanților Casei Județene de Sănătate Mureș, un procent mic urmează a fi repartizat de către medicii de familie și se speră într-o bună colaborare cu aceștia. ” Cardurile au fost deja repartizate pe cutii pentru fiecare medic de familie în parte, numărul care revine fiecăruia fiind relativ redus. Sperăm în colaborarea medicilor, chiar dacă unele declarații au fost mai puțin binevoitoare, da, așa este, medicii de familie sunt medici, nu factori poștali, dar atunci când pacientul se adresează uni cabinet medical, el va primi cardul și va fi activat la fața locului, așadar nu este vorba de o muncă suplimentară sau muncă de teren” a declarat Alina Aldea, purtător de cuvânt CAS Mureș.
Poștașul sună de două ori
Procesul de distribuire a cardului naţional de sănătate a început în luna septembrie anul trecut, desfășurat după graficul stabilit în contractul-cadru şi contractele subsecvente încheiate de CNAS şi casele de asigurări cu CN Poşta Romana. Din momentul preluării, Poşta Română avea la dispoziție 20 de zile pentru a distribui cardurile de sănătate asiguraţilor, cardul a fost distribuit personal de către factorul poştal în baza unui act de identitate și a semnăturii de primire. Poştaşul a făcut cel puțin două vizite la domiciliul asiguratului şi, în cazul în care acesta nu a fost găsit acasă, printr-un aviz poştal, asiguratul putea să ridice cardul de la oficiul poştal. Dacă în termen de 20 de zile cardurile nu au putut fi distribuite, CN Poşta Română avea la dispozitie 10 zile lucrătoare pentru a preda cardurile caselor de sănătate în evidenţa cărora se află asiguraţii.
Cardul național de sănătate este obligatoriu prin lege din luna februarie 2015 la orice consultație și, chiar dacă la nivel național numărul celor care au rămas nedistribuite este de doar un milion, s-a instalat un blocaj din cauza refuzului medicilor de a le inscripționa și distribui contribuabililor. Inscripționarea cardului este un proces diferit prin care medicul de familie poate înscrie pe card, la cererea pacientului, grupa de sânge sau acceptul pentru donarea de organe după deces. Cardul nu este necesar pentru accesarea serviciilor medicale în regim de urgență, dar este obligatoriu în situațiile în care pacientul interacționează cu medici sau spitale aflate în contract cu Casa Națională de Asigurări de Sănătate și nu dorește să plătească integral consultația în regim privat.
Medicii lucrează fără contracte cu CAS
”După legea retrocedării, acest card de sănătate este o invenție foarte eficientă a clasei politice. Dacă în anii 90, populația era foarte ocupată să-și recupereze o bucată de pământ sau o casă și oamenii se hărțuiau prin tribunale, iar clasa politică și-a făcut mendrele și toate afacerile lor de grup în cel mai liniștit fel, pentru că populația era atentă într-o cu totul altă direcție, la fel este și cu cardul de sănătate acum. De doi ani de zile se vorbește despre card și lumea este mai preocupată de acel plastic decât de lipsurile din sistemul sanitar. Recomand cititorilor să sune la orice laborator de analize medicale din județ și vor vedea că programările se fac abia în luna februarie. Dar nu aceasta este problema, problema este ce se întâmplă cu cardul de sănătate. Medicii sunt atacați că nu acceptă distribuirea cardurilor de sănătate, dar nu se spune că decidenții din sistemul sanitar, statul am putea spune, nu cunoaște calendarul. De la 1 ianuarie începe un nou an calendaristic, decidenții uită să spună că toți furnizorii de servicii medicale din sistemul contractual cu casa de asigurări funcționează în momentul actual fără a avea semnat un act adițional sau contract pe 2015.
Practic, medicii care furnizează consultații gratuite lucrează pe o bună credință și respect față de contribuabili. De ce nu spune casa de asigurări de ce există această cutumă și de ani de zile la 1 ianuarie medicii lucrează fără a avea semnat act adițional sau contract? Despre asta nu vorbim. Vorbim despre un plastic care se spune că atestă calitatea de asigurat. Dar, registrul electronic al asiguraților de ce nu se face? Oare, asigurații știu că, în situația în care își pierd cardul de sănătate în termen de 15 zile trebuie să declare furtul, pierderea sau deteriorarea acestuia, iar în termen de 30 de zile după achitarea unei sume care nu este stipulată în proiect, vor primi un nou card?
În acele 30 de zile vor dovedi calitatea de asigurat pe baza unei adeverințe. Dar, nu așa fost și până acum?! De fapt, ce este acest card de sănătate?! Niște costuri. Costuri pentru sistem, nimic în folosul contribuabililor. Și-atunci, îmi pune din nou aceeași întrebare: statule, dacă eu plătesc, tu de ce îți bați joc de mine?” a declarat Remus Șipoș, președinte Asociația Medicilor de Familie Mureș.
Dosar electronic funcțional, anul acesta, cândva
Lipsa cardului de sănătate va face imposibilă deschiderea dosarului electronic al pacientului, instrument care va conține toate informațiile și istoricul medical al unei persoane. Se preconizează că acest dosar electronic va deveni funcțional până la finalul lui 2015.
Cardul de sănătate devine funcțional prin introducerea acestuia de către medicul de familie în cititorul de carduri și modificarea pinului 0000 din fabricație cu o combinație la alegerea pacientului, operațiune care nu durează mai mult de un minut. Despre cardul de sănătate se vorbește de 7 ani de zile încoace, teorie lungă, practică anevoioasă, sistemul sanitar dă chics, iar bolnavul își dă duhul.
Amalia Vasilescu